“آژنگ نیوز”:آمستردام با علائم نمایش نویز مبنی بر میزان صدای تولید شده توسط هر خودرو  به رانندگان هشدار می دهد. این سیستم دیجیتال اولین سیستم از نوع خود در هلند است و در روتردام نیز در حال اجرا است. مقامات آمستردام تصمیم گرفته اند از سیستم نمایش خیابانی که رانندگان را از سرعت آنها مطلع می کند، که اکنون در بسیاری از نقاط جهان رایج است، کپی کنند و از آن برای مبارزه با آلودگی صوتی استفاده کنند.

رانندگان و موتورسوارانی که موتورهای خود را در خیابان های ساکت شهر می چرخانند، اکنون صفحه نمایشی را مشاهده می کنند که فقط دو کلمه دارد با یک هشدار ، به معنای آنکه صدای خیلی بلندتولید میکنند مواجه می شوند. این تابلوها بخشی از یک کمپین آزمایشی است که توسط مدیران این شهر برای یافتن راه‌هایی برای کاهش سر و صدای شهری و به‌ویژه سر و صدای ترافیک سازماندهی شده است. در طول ماه آگوست، تابلوهای دیجیتال مجهز به حسگرهای نویز در خیابان های مختلف آمستردام و همچنین روتردام نصب خواهند شد.

آمستردام 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تحقیقات نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌ها بزرگترین منبع مزاحم صدا در آمستردام هستند. کمتر از 19 درصد ازمردم بزرگسال  آمستردام، صدای مزاحم جدی ناشی از موتورسیکلت را تجربه می کنند. آلودگی صوتی به دور از خطر است سر و صدای ترافیک به دلیل تعداد وسایل نقلیه در جاده تجمعی است، اما به رفتار رانندگان نیز بستگی دارد.

این اغلب یا به دلیل سرعت زیاد با دریچه گاز یا به دلیل تغییراتی است که در خودروها انجام شده است تا آنها را قوی تر و در نتیجه پر سر و صداتر کند. حد تعیین شده برای صدای مضر و آزاردهنده زمانی است که صدا از 83 دسی بل فراتر رود. اگرچه آلودگی هوا و حوادث ترافیکی به عنوان آسیب های اجتماعی و زیست محیطی بیشتر مورد توجه عموم قرار گرفته است، اما آلودگی صوتی به هیچ وجه بی ضرر نیست.

صدای مزاحم باعث اختلال خواب می شود. همچنین باعث استرس می شود و به نوبه خود بر فشار خون افرادتأثیر می گذارد. این باعث بیماری قلبی عروقی یا حتی حمله قلبی می شود. هر سال حدود 65 نفر در [هلند] به دلیل آلودگی صوتی جان خود را از دست می دهند. علائم هشدار دهنده دیجیتال بخشی از یک رویکرد گسترده تر برای مقابله با صدای ترافیک در شهر است که شامل کمپین های ارتباطی هدفمند و علائم سنتی جاده نیز می شود.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *