آژنگ نیوز”:پنجاهمین نشست عصر شنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته به موضوع: «مردم‌شناسی یا انسان‌شناسی، کدامیک؟» که در ساعت پنج بعد از ظهر شنبه چهارم شهریور ۱۴۰۲ با همکاری موسسه ایکوم و پژوهشکده مردم‌شناسی در کافه مانا برگزار می‌شود.

نخستین‌بار محمدعلی فروغی آنتروپولوژی را به مردم‌شناسی ترجمه نمود و سپس این واژه که تولد آن در زبان فارسی مقارن با نهادی شدن این رشته در ایران است مبین و معرف همه نهادهای پژوهشی شد که با نام‌هایی چون بنگاه مردم‌شناسی، اداره فرهنگ عامه، مرکز مردم‌شناسی و بعدها پژوهشکده مردم‌شناسی به فعالیت پرداختند. در سال ۱۳۳۷ با تاسیس موسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران، غلامحسین صدیقی، محمود روح‌الامینی و احسان نراقی واژه انسان‌شناسی را برای ترجمه نام این رشته به فارسی برگزیدند. این نام بعدها برای سنت دانشگاهی این رشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بکار رفت. اکنون وجود و کاربرد همزمان این دو نام متفاوت در زبان فارسی به یک مناقشه بزرگ در میان برخی از مردم/ انسان‌شناسان ایرانی تبدیل شده و هر یک از دو گروه نام برگزیده خود را درست‌تر می‌دانند.

مردم شناسی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این نشست که با حضور سید محمد بهشتی، علیرضا قلی‌نژاد پیربازاری، مهرداد ملکزاده، مهرداد عربستانی، حسین میرزایی، علیرضا حسن‌زاده، سید احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی همراه است از جمله مباحثی که مورد بحث قرار می‌گیرد  موضوع روز ملی مردم‌شناسی و تولد ابوریحان بیرونی بنیانگذار مردم‌/ انسان‌شناسی ایرانی است.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر شنبه چهارم شهریور ۱۴۰۲ در کافه مانا (به نشانی: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک شش) برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *