آژنگ نیوز”:کوه وزوویوس در ایتالیا در چنین روزی در سال ۷۹پس از میلاد فوران کرد و شهرهای باستانی پمپئی و هرکولانیوم را ویران کرد و کاوش‌های این مکان‌ها در اواسط قرن هجدهم علم با بهره گیری از روشهای مدرن باستان‌شناسی انجام شد.

حوالی ظهر فوران عظیمی از کوه وزوویوس، بقایای آتشفشانی را بر فراز شهر پمپئی ریخت و پس از آن روز بعد، ابرهایی از گازهای داغ را به دنبال داشت. ساختمان‌ها ویران شدند، جمعیت زیر آوار له یا خفه شدند و شهر نیز در زیر قشری از خاکستر و سنگ مدفون شد.

وزوس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کوه وزوویوس یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های زمین در بازه‌های زمانی انسانی بوده است، با ترکیبی از فوران‌های بزرگ و کوچک که چندین بار در طول تاریخ ثبت شده رخ داده است. اولین نمونه شناخته شده در حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از فاجعه سال ۷۹ پس از میلاد رخ داد: زمانی که فوران اولینو تعدادی از سکونتگاه های عصر برنز را فرا گرفت و مدفون کرد. حداقل ۵۴ فوران ثبت شده است، از جمله فوران های بزرگ و مخرب در سال های ۷۹، ۴۷۲ و ۱۶۳۱، که همگی پس از دوره های نسبتا طولانی عدم فعالیت انجام شده اند. اگرچه در قرن های ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ در مجموع ۲۲ فوران وزوو وجود داشت، اما وزوو در ۷۹ سال گذشته فوران نکرده است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *