“آژنگ نیوز”:در چنین روزی یک سرقت ناموفق،موجب ابداع “سندرم استکهلم” شد. یک سرقت ناموفق در سال ۱۹۷۳ میلادی از یک بانک در استکهلم منجر به گروگانگیری شد و در طی یک بن بست شش روزه،گروگانها با گروگان گیران خود پیوند دوستانه برقرار کردند که باعث ایجاد اصطلاح “سندرم استکهلم” شد.

گروگان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گروگانها و گروگانگیر در یک کادر!

یان-اریک اولسون . محکوم فراری در یک روز تابستانی در سال ۱۹۷۳ وارد بانک Sveriges Kreditbank در میدان نورمالمستورگ استکهلم شد. او با مسلسل، مواد منفجره، طناب و رادیو ترانزیستوری مسلح بود. این سرقتی بود که مانند آن را سوئد هرگز ندیده بود. اولسون با لهجه جعلی آمریکایی به پلیس دستور داد تا ۷۱۰هزار دلار به همراه یک ماشین فرار به او و دوست زندانی اش کلارک اولوفسون تحویل دهند.

اگر نمیتوانستند هر یک از خواسته های او را برآورده کنند، او قول داده بود که به چهار کارمند بانکی که گروگان گرفته بود آسیب برساند. اماهمه گروگانها بیشتر از پلیس به او اعتماد داشتند. .این موضوع در یک پیام صوتی که گروگانها برای پلیس فرستاده شد نیز ثبت شده بود.سرقت موسوم به نورمالمستورگ شش روز بعد با بازداشت اولسون پایان یافت.

چهار گروگان بدون هیچ آسیبی از بانک خارج شدند. آنها معتقد بودند پلیسها کسانی بودند که در واقع جان آنها را به خطر انداخته بودند! این همدردی غیرمعمول الهام‌بخش عبارت روان‌شناسی عنوان «سندرم استکهلم» شد،

svrسرقت - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سندرم استکهلم به طور سنتی به عنوان تمایل یک گروگان برای همدردی، شناسایی یا ایجاد پیوندهای قدرتمند با اسیرکننده‌اش تعریف می‌شود. روانپزشکی که به پلیس استکهلم کمک می کرد، نیلز بژروت، تعاملات اولسون، اولوفسون و چهار گروگان را مورد مطالعه قرار داد و سپس پارامترهای گسترده این مفهوم را برای مطبوعات بیان کرد. این نظریه بعداً توسط روانپزشکان، روانشناسان و مذاکره کنندگان گروگان در سوئد و ایالات متحده، به ویژه در اداره پلیس نیویورک و FBI ارائه شد.

این مفهوم “پیوند ترور” در طول سال ها بارها و بارها برای توضیح رفتار قربانیان در پرونده های آدم ربایی و گروگان گیری از پاتریشیا هرست تا الیزابت اسمارت برانگیخته می شود و همچنین در فیلم، تلویزیون و فرهنگ عامه نیز عمر طولانی پیدا کرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *