آژنگ نیوز”: در دوران باستان اولین وسیله ارتباطات البته صدای انسان بود، اما نوشتن حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد در عراق و مصر اختراع شد. نوشتن حدود ۱۵۰۰سال قبل از میلاد در چین نیز ابداع شد. تمدن های دیگر در آمریکای مرکزی مانند مایاها نیز سیستم های نوشتاری را اختراع کردند. قدم بزرگ بعدی، اختراع الفبا در خاورمیانه و لبنان کنونی در حدود ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بود.

در دنیای باستان بسیاری از تمدن‌ها از جمله مصر، آشور، ایران، روم و چین دارای سیستم‌های پستی کارآمدی بودند که با استفاده از رله‌های اسب، پیام‌ها را به بخش‌هایی از امپراتوری‌های خود ارسال می‌کردند. در دنیای باستان، مردم روی پاپیروس یا پوست می نوشتند. با این حال، چینی ها کاغذ را در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد اختراع کردند. دانش ساخت کاغذ به اعراب رسید و در قرون وسطی به اروپا رسید. ارتباطات ۱۵۰۰-۱۸۰۰ پیشرفت عمده بعدی در ارتباطات، اختراع چاپ بود. چینی ها چاپ با بلوک را در قرن ششم پس از میلاد اختراع کردند اما اولین کتاب چاپی شناخته شده الماس سوترای سال ۶۸۶بود.

در اروپا، در اواسط قرن ۱۵، یوهانس گوتنبرگ ماشین چاپ را اختراع کرد که هزینه انتشار کتاب ها را بسیار ارزان تر کرد و به روزنامه ها نیز اجازه داد ظاهرشود ویلیام کاکستون ماشین چاپ را در سال ۱۴۷۶ وارد انگلستان کرد. اولین روزنامه ها در قرن هفدهم چاپ شدند. اولین روزنامه در انگلستان در سال ۱۶۴۱ چاپ شد. (اما کلمه روزنامه تا سال ۱۶۷۰ثبت نشد). اولین روزنامه موفق روزانه در بریتانیا در سال ۱۷۰۲ چاپ شد.

در همین حال، پادشاهان اروپایی خدمات پستی را برای انتقال پیام های خود راه اندازی کردند. در فرانسه، لویی یازدهم در سال ۱۴۷۷یکی از این شرکتها را تأسیس کرد و در انگلستان هنری هشتم، پست سلطنتی را در سال ۱۵۱۲ایجاد کرد. در سال ۱۶۳۵ برای جمع آوری پول، چارلز اول به شهروندان خصوصی اجازه داد تا در ازای دریافت مبلغی از طریق پست سلطنتی پیام ارسال کنند. در همین حال، مداد در سال ۱۵۶۴ اختراع شد.

ارتباطات۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ارتباطات در قرن نوزدهم بسیار کارآمدتر شد. در اوایل قرن نوزدهم، گیرنده نامه باید هزینه پست را می پرداخت، نه فرستنده. سپس در سال ۱۸۴۰، رولند هیل پنی پست را اختراع کرد. از آن زمان به بعد فرستنده نامه هزینه راپرداخت کرد. پست ارزان، برقراری ارتباط با عزیزانی را که خیلی دور زندگی می‌کردند ،برای مردم آسان‌تر کرد. در سال ۱۸۷۴ اتحادیه جهانی پست برای هماهنگی خدمات پستی در کشورهای مختلف تشکیل شد. اولین صندوق پستی در سال ۱۶۳۳ در پاریس نصب شد. در قرن نوزدهم، آنها در سراسر فرانسه رایج بودند و کشورهای دیگر آنها را معرفی کردند. در جزایر کانال، اولین صندوق پست در سال ۱۸۵۲ نصب شد. در سرزمین اصلی بریتانیا، اولین صندوق پست در سال ۱۸۵۳نصب شد. در ایالات متحده آلبرت پاتس در سال ۱۸۵۸یک صندوق پستی را به ثبت رساند که برای قرار گرفتن بر روی یک پایه طراحی شده بود. بدین ترتیب صندوق های پستی مستقل در سال ۱۸۹۴ معرفی شدند.

تلگراف در سال ۱۸۳۷ اختراع شد. در سال ۱۸۵۰یک کابل در سراسر کانال کشیده شد و پس از سال ۱۸۶۶ امکان ارسال پیام از طریق اقیانوس اطلس وجود داشت. در همین حال، اولین دستگاه فکس در سال ۱۸۴۳اختراع شد.یک اسکاتلندی، الکساندر گراهام بل تلفن را در سال ۱۸۷۶ اختراع کرد. اولین مرکز تلفن در بریتانیا در سال ۱۸۷۹ افتتاح شد. اولین فهرست تلفن در لندن در سال ۱۸۸۰منتشر شد. اولین خط تلفن از پاریس به بروکسل در سال ۱۸۸۷ تاسیس شد. اولین خط از لندن به پاریس در سال ۱۸۹۱ افتتاح شد. اولین خط تلفن بین اقیانوس اطلس در سال ۱۹۲۷ افتتاح شد. در سال ۱۹۳۰ یک ارتباط تلفنی از بریتانیا به استرالیا ایجاد شد.

چاپ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اختراعات مفیدتری در قرن نوزدهم انجام شد. رالف ودگوود کاغذ کربنی را در سال ۱۸۰۶ اختراع کرد. برنارد لاسیمون در سال ۱۸۲۸ یک مداد تراش اختراع کرد. Therry des Estwaux نسخه بهتری را در سال ۱۸۴۷اختراع کرد. اولین ماشین تحریر موفق در سال ۱۸۷۴ به فروش رفت. در سال ۱۸۲۹ لویی بریل یک حروف برجسته برای نابینایان اختراع کرد و در سال ۱۸۳۷آیزاک پیتمن کوتاه نویسی را اختراع کرد. اولین ماشین چاپ دوار موفق توسط ریچارد ام هو در سال ۱۸۴۶ اختراع شد.

ارتباطات در قرن ۲۰ به بهبود خود ادامه داد. مارکونی در سال ۱۹۰۱یک پیام رادیویی را در سراسر اقیانوس اطلس فرستاد. پخش رادیو در بریتانیا در سال ۱۹۲۲ و با تشکیل بی بی سی آغاز شد. تا سال ۱۹۳۳ نیمی از خانوارهای بریتانیا رادیو داشتند. به دنبال قانون پخش صدا در سال ۱۹۷۲، ایستگاه های رادیویی مستقلی تشکیل شدند. در دهه ۱۹۹۰ ایستگاه های رادیویی جدید شامل Radio 5 Live (۱۹۹۰) و Classic FM (۱۹۹۱) بودند. تلویزیون در سال ۱۹۲۵ توسط جان لاگی برد اختراع شد و بی بی سی پخش منظم و با کیفیت بالا را در سال ۱۹۳۶ آغاز کرد.

تلویزیون در طول جنگ جهانی دوم در بریتانیا به حالت تعلیق درآمد اما دوباره در سال ۱۹۴۶فعالیتش شروع شد. تلویزیون برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰رایج شد. بسیاری از مردم برای تماشای مراسم تاج گذاری الیزابت دوم تلویزیون خریدند و نظرسنجی در پایان آن سال نشان داد که حدود یک چهارم خانواده ها دارای یک تلویزیون هستند. تا سال ۱۹۵۹ حدود دو سوم خانه ها تلویزیون داشتند. در سال ۱۹۶۴ این رقم به ۹۰ درصد رسید و تلویزیون به شکل اصلی سرگرمی تبدیل شد – به جایش سینما از محبوبیتش کاسته شد. در ابتدا تنها یک کانال تلویزیونی در بریتانیا وجود داشت اما بین سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۷ شرکت‌های ITV و BBC۲ در سال ۱۹۶۴ و کانال ۴در سال ۱۹۸۲شروع به کار کردند. فعالیت کانال ۵ در سال ۱۹۹۷در بریتانیاآغاز شد.

BBC۲ در سال ۱۹۶۷شروع به پخش رنگی کرد، BBC ۱ و ITV در سال ۱۹۶۹ رنگی پخش شدند. تلویزیون ماهواره ای در بریتانیا در سال ۱۹۸۹ آغاز بکار کرد. در همین حال، تلویزیون تجاری در ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۴۱ آغاز شده بود. پخش تلویزیون در استرالیا در سال ۱۹۵۶ و در نیوزیلند در سال ۱۹۶۰ آغاز شد.

تلویزیون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در همین حال، در سال ۱۹۶۰ اولین ماهواره ارتباطی به نام اکو به فضا پرتاب شد. چاپگر لیزری توسط گری استارک ودر در سال ۱۹۶۹ اختراع شد. در همین حال در بریتانیا تلفن در خانه های مردم در دهه ۱۹۷۰ رایج شد. در سال ۱۹۶۹ تنها ۴۰ درصد از خانوارهای بریتانیایی تلفن داشتند اما در سال ۱۹۷۹ این رقم به ۶۹ درصد رسید. مارتین کوپر اولین تلفن همراه دستی را در سال ۱۹۷۳ اختراع کرد. اولین تماس تلفنی در بریتانیا در سال ۱۹۸۵ انجام شد. اولین پیام تجاری در سال ۱۹۹۲ ارسال شد. تلفن های همراه در دهه ۱۹۹۰ رایج شدند. در بریتانیا، گوشی های هوشمند در سال ۱۹۹۶معرفی شدند. ارتباطات در قرن بیست و یکم در اوایل قرن بیست و یکم اینترنت به شکل مهمی از ارتباطات تبدیل شد. سپس ایمیل به یکی از محبوب ترین روش های ارتباطی تبدیل شد.. در دهه ۲۰۱۰ خواندن کتابهای الکترونیکی رایج شدند.امروزه چت و نوشتن در شبکه های مجازی رونق بسیار دارد.

ترجمه از:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *