آژنگ نیوز”:تابلو مونالیزا در چنین روزی در سال ۱۹۱۱ میلادی، دزدیده شد .مونالیزای لئوناردو داوینچی توسط سه صنعتگر ایتالیایی از موزه لوور به سرقت رفت. این نقاشی تا سال ۱۹۱۳ میلادی پیدا نشد و بحث سرقت آن دررسانه ها باعث شد تا این تابلو به یکی از مشهورترین نقاشی های جهان تبدیل شود

مونالیزا که به نام لا جوکوندا نیز شناخته می شود، همسر فرانچسکو دل جوکوندو است. این تابلو به صورت رنگ روغن روی چوب نقاشی شده است. اندازه اصلی نقاشی ۷۷ در ۵۳ سانتی‌متر است و متعلق به دولت فرانسه است و روی دیوار موزه لوور پاریس، فرانسه قرار گرفته است. این چهره زنی است که به مد روز فلورانسی خود لباس پوشیده و در منظره‌ای رویایی و کوهستانی نشسته است، نمونه‌ای قابل توجه از تکنیک اسفوماتو لئوناردو در مدل‌سازی ملایم و سایه‌دار است. خنده مرموز مونالیزا، که هم جذاب و هم دور از ذهن به نظر می رسد، به پرتره شهرت جهانی بخشیده است.

مونالیزا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این تابلو درزمانی بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۱۹، یعنی زمانی که لئوناردو در فلورانس زندگی می‌کرد، نقاشی شد.اگرچه داوینچی کار بر روی شاهکار خود را زمانی که در زادگاهش ایتالیا زندگی می کرد آغاز کرد، اما آن را به پایان نرساند تا اینکه به درخواست پادشاه فرانسوا اول به فرانسه نقل مکان کرد. پادشاه فرانسه این نقاشی را در کاخ فونتنبلو خود به نمایش گذاشت، جایی که برای یک قرن باقی مانده بود. لویی چهاردهم آن را به کاخ بزرگ ورسای برد. در آغاز قرن نوزدهم، ناپلئون بناپارت این نقاشی را در بودوار خود نگه داشت.

بعد از سرقت تابلو مهجور و گمنام مونالیزا روزنامه های سراسر جهان تیترهایی درباره شاهکار گم شده منتشر کردند. نیویورک تایمز اعلام کرد: ۶۰ کارآگاه به دنبال «مونالیزای دزدیده شده» هستند، خشم مردم فرانسه. دزدی به یک رسوایی ملی تبدیل شده است.

یک روزنامه نگار دیگر به نام دوروتی هوبلر می‌گوید: «در فرانسه نگرانی زیادی وجود داشت که میلیونرهای آمریکایی میراث فرانسه – بهترین نقاشی‌ها – را می‌خرند. به همین جهت، سرمایه دار آمریکایی و هنردوست جی پی مورگان مظنون به انجام این سرقت شد.

آنقدر جنجالها در مطبوعات پیرامون نقاشی بالا گرفت که پابلو پیکاسو نیز مظنون شناخته شد و مورد بازجویی قرار گرفت. یک روزنامه نگار دیگر به تابلو ابعاد جهانی داد ! هوبلر می‌گوید: با تشدید تنش‌ها بین فرانسه و آلمان قبل از جنگ جهانی اول، «کسانی بودند که فکر می‌کردند قیصر آلمان پشت آن سرقت است».

بدین ترتیب تابلوی مونالیزا با این سرقت یک شبه به شهرت رسید!

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *