آژنگ نیوز”:نشست مجله بخارا به گفتگو درباره تخت سلیمان (به مناسبت بیستمین سالگرد ثبت جهانی این اثر تاریخی) اختصاص یافته است. این نشست با همکاری مؤسسه ایکوم و با حضور: سیدمحمد بهشتی، ابراهیم حیدری، اکبر تقی‌زاده اصل، امیر مطلوبی، بهنود گوهربین، احمد محیط طباطبایی و علی دهباشی در ساعت پنج بعدازظهر شنبه بیست و هشتم مرداد ۱۴۰۲ در کافه مانا برگزار می‌شود.

تخت سلیمان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای ثبت‌شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، تخت سلیمان است. این بنا در نزدیکی تکاب و منطقه تخت سلیمان (استان آذربایجان غربی) واقع شده است. مجموعه بناهای تاریخی‌ای در تخت سلیمان در اطراف دریاچه‌ای طبیعی ساخته شده است که به دوره اشکانیان، ساسانیان و ایلخانیان مربوط است. مهمترین اثر به جای مانده، آتشکده و تالارهای دوره ساسانی می‌باشد. این میراث جهانی بر مبنای معیارهای ۱، ۲، ۳، ۴ و ۶ (به ترتیب: نشان‌دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی؛ نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز؛ گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته؛ نمونه‌ای برجسته در معماری یا فن‌آوری که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد؛ به ‌طور مستقیم یا ملموس مرتبط با رویدادها یا سنت‌های زندگی، افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی) دارای اهمیت عالی جهانی باشد و در سال ۲۰۰۳ به ثبت رسیده است.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر شنبه بیست و هشتم مرداد ۱۴۰۲ در کافه مانا (به نشانی: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه اسلامی ندوشن، پلاک شش) برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *