آژنگ نیوز”:اولین نقشه ماه در ابتدای قرن شانزدهم ترسیم شد.در ساعت ۹ شب چهارشنبه ۲۶ جولای ۱۶۰۹ میلادی، هریوت که در آن زمان در محوطه خانه‌اش در شهر سیون زندگی می کرد، تلسکوپ خود را به سمت هلال ماه درروز پنجم گرفت.

این اقدام او را به اولین کسی تبدیل کرد که با چنین ابزاری طی جستجو در آسمان از ماه نقشه برداری کرد. در این زمان تلسکوپ ها جدیدترین فناوری بودند: یکی از آنها برای اولین بار در پاییز سال قبلش در هلند ثبت اختراع شده بود و ممکن است هریوت تلسکوپ خودش را از روی آن ساخته باشد.

نقشه ماه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

البته تمام نقاشی‌های او از ماه باقی نمانده است، اما یک نقشه ترکیبی از سال ۱۶۱۰ باقی‌مانده که نشان می‌دهد او فکر می‌کرده است خطوط ساحلی و قاره‌ها، جزایر و دریاها ی موجود در ماه را ترسیم می‌کند. در حقیقت این مهارت در زمینه ناوبری و نقشه کشی بود که او را به سوی ترسیم نقشه ماه کشاند.

او یک سال در مستعمره روانوک رالگ زندگی کرده بود، جایی که زبان آلگونکیان را آموخت و آداب و رسوم آنها را مطالعه کرد. با این حال، هریوت هرگز آثارش منتشر نکرد.

بنابر این آثار او تا سال ۱۷۴۸ کشف نشده و همچنین نقشه ماه او تا سال ۱۹۶۵ منتشر نشده بود.هم اینک دره ای در ماه وجود دارد که به افتخار هریوت نامگذاری شده است، اما این منطقه در سمت دور قرار دارد، جایی که هیچ کس واقعا نمی توانست آن را ببیند.به همین جهت نامگذاری آن صرفاً برای بزرگداشت اولین ترسیم کننده نقشه ماه است!

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *