آژنگ نیوز”:نشست “شب بِنافت(تاریخی به بلندای تبرستان کهن)”برگزار می شود.ششصد و هشتاد و سومین شب بخارا به دهستان بنافت اختصاص دارد. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه هجدهم تیرماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

دهستان تاریخی بنافت در ۸۰ کیلومتری جنوب ساری و در منطقه باستانی دودانگه (پریم کهن) قرار دارد. این منطقه از جنوب با رشته کوه دِ برار، از شمال با دهستان پریم، از غرب با شهرستان سوادکوه و از شرق با بندبن چهاردانگه ارتباط دارد.

شب بنافت - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بنافت یا واژه پهلوی بن آپت از مکان‌های تاریخی و باستانی در پریم کهن یا هزارگری یا پَتِش وارش یا فرشوآذگر بود. این منطقه، نخستین پایتخت باوندیان و حاکم سرزمین تبرستان در دوره زندیه بوده است. یاسنت لویی رابینو، بنافت را متشکل از ۵۰ آبادی می‌داند. اما با گذشت زمان و تغییرات جغرافیای سیاسی و تقسیمات کشوری بعضی از روستاها مانند: خوشرود بار، واودره، مته کلا، خوش‌نشان و برارده به دهستان پریم و اساس، رجه، بایع کلا، دهمیان و پلورد به سوادکوه واگذار شدند. اکنون دهستان بنافت را با ۱۱ روستا به نام‌های ولیکچال، دادوکلا، سوته کلا، ولیک بن، وزملا، درزیکلا، سنگده، پاجی، میانا، جورجاده و جی جاد می‌شناسند که نزدیک به چهار هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است. از مناطق باستانی بنافت می‌توان به منطقه بولا، کولا، آرات، زرجو‌ و شهرتن اشاره کرد.
از نظر طبیعی سر‌شاخه‌های رودخانه‌های تلار، اشک‌رود و شیرین‌رود در بنافت است و بزرگترین آبشار خزه‌ای ایران به نام اوبن در ۳۵ کیلومتری جنوب روستای پاجی میانا قرار دارد. جنگل باستانی هیرکانی با گونه‌های منحصربه‌فردش ازجمله سرخدار، تیس، ون، نمدار، افرا، توسک، راش و ملج از دیگر دیدنی‌های طبیعی این منطقه می‌باشد.

در این نشست محمدعلی کاظمی، علی رمضانی پاچی، منصور جعفری میانایی، محمدابراهیم عالمی و علی دهباشی به بررسی ویژگی‌های این منطقه باستانی خواهند پرداخت.

این نشست در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه هجدهم تیرماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهار‌راه ورشو، سالن فردوسی برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *