آژنگ نیوز”:تاریخچه قلعه دختر یا آتشگاه قصران به دوران تاریخ باستان ایران باز میگردد.این آتشکده در پهنه ای به مساحت ۱۱۰متر و مخلوطی از ملاط گچ و آهک (ساروج) و سنگ های ورقه ای و قلوه ای است که آنها را درون قالبهای چوبی میریختند و خط قالبها هنوز هم روی دیوارها مشخص است.

ساختمان دو طبقه و در آن تزئینات گچبری نیز به کار رفته است.آنچه اکنون از آن بنا دیده می شود بقایای دو تالار و یک دالان از طبقه اول است.

قلعه دختر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پهنه ای که آتشگاه روی آن ساخته شده به شکل مربعی است که اضلاع آن هر یک حدود ۱۰متر و شیب آن از جنوب به شمال قریب به ۱/۸۰ متر که از مصالح فشرده سنگ و ملات گچ شیب را پر کرده اند.

دلیل انتخاب این قله به عنوان آتشگاه به شوند قابل دیدن آتش این آتشکده بود که در تمام فصل های سال و شبانه روز روشن بوده و مردم منطقه از تمام روستاها از دور زیارت مراسم عبادی خود را به جا می آورند.

از این بنای باستانی اکنون جز چند دیوار پهن و طاقی گهواره ای شکل باقی نمانده است و گذر زمان و باد و بوران و برف و سرما همچنین دستکاریهای انسانهای سود جو که در طلب گنج دست به تخریب قسمتهای مختلف آن زدند موجودیت این بنای باستانی را در معرض نابودی قرار داده است.

این بنای تاریخی در استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات و رودبار قصران مرز مشترک آهار و شهرستانک، واقع در روستای آهار قرار دارد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *