آژنگ نیوز”:نشست “شب جلدهای ایرانی “برگزار می شود.

ششصد و هشتاد و دومین  شب از سلسله شب‌های مجله بخارا با همکاری موسسه کتاب‌آرایی ایرانی اختصاص دارد به «جلدهای ایرانی». این نشست به عنوان پنجمین شب از شب‌های هنر و هنرمندان کتاب‌آرایی، عصر جمعه شانزدهم تیرماه  ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ در محل موسسه کتاب‌آرایی ایرانی برگزار خواهد شد.

جلد کتاب و آستر آن همواره یکی از فرصت‌های تزیینی بسیار خوب برای هنرمندان بوده‌اند که هنر خود را به بهترین وجه بر آنها به نمایش بگذارند. جلد کتاب دروازه ورود به کتاب است و اجرای هنرهای تذهیب،  گل و مرغ، نگارگری، تشعیر و خوشنویسی با ظرافت و شکوه فراوان و البته با اقتضائات خاص هر جلد نشان از اهمیت کتاب نزد هنرمند دارد که سعی می‌کند از این طریق مخاطب را نیز با اهمیت کتاب آشنا کند و نیز  به نفاست  کتاب بیفزاید.
انواع جلدهای هنری در طول تاریخ پربار  کتاب‌آرایی ایرانی کار شده‌اند.‌ ضربی، سوخت، معرق، مشبک، لاکی، روغنی از جمله مهمترین‌ها هستند که هریک ویژگی‌ها و تکنیک‌های اجرایی خاص خود را دارند.

چلدهای ایرانی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


در این نشست که با حضور و خوش‌آمدگویی مدیران مجله بخارا و موسسه کتاب‌آرایی ایرانی آغاز  خواهد شد، استاد حمید ملکیان در خصوص جلدهای معرق و مشبک صحبت خواهند کرد. استاد مهدی عتیقی به مبحث جلدهای ضربی و سوخت خواهند پرداخت. استاد مجید فدائیان در مورد جلدهای لاکی و روغنی صحبت خواهند کرد، استاد مصطفی رستمی به تأثیر جلدسازی ایرانی بر دیگر ممالک خواهند پرداخت و آقای حسن محمدی هم در خصوص جلدهایی که تاکنون در موسسه کتاب‌آرایی ایرانی برای مرقعات کار شده‌اند، گزارشی ارائه خواهند داد.

این نشست بصورت حضوری در محل موسسه کتاب‌آرایی ایرانی (خیابان بزرگمهر، تقاطع خیابان فلسطین، پلاک ۲۹) و مجازی از طریق برنامه googl meet  با کد ورود:
https://meet.google.com/akk-nwwr-acz
برگزار خواهد شد.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *