آژنگ نیوز”:رایانه باستانی در یونان وجود داشته است؟مکانیسم آنتی کیترا، یک دستگاه مکانیکی یونان باستان است که برای محاسبه و نمایش اطلاعات در مورد پدیده های نجومی استفاده می شد. بقایای این “رایانه” باستانی که اکنون در موزه ملی باستان شناسی آتن به نمایش گذاشته می شود، در سال ۱۹۰۱میلادی از لاشه کشتی تجاری که در نیمه اول قرن اول قبل از میلاد در نزدیکی جزیره آنتیکیترا در دریای مدیترانه غرق شد، پیدا شد. دریا. تاریخ ساخت آن در حال حاضر به ۱۰۰تا۳۰ سال قبل از میلاد می رسد.مکانیسم Antikythera اولین مجموعه شناخته شده از صفحه یا مقیاس های علمی را داشت و اهمیت آن زمانی مشخص شد که تصاویر رادیوگرافی نشان داد که قطعات باقی مانده حاوی ۳۰ چرخ دنده هستند. از دنیای باستان یا در واقع تا زمانی که ساعت های کلیسای جامع قرون وسطایی یک هزاره بعد ساخته نشد، هیچ مکانیسم دیگری با چنین پیچیدگی شناخته شده نیست.

مکانیسم Antikythera از ورقه برنز ساخته شده بود و در اصل در یک جعبه به اندازه یک جعبه کفش بود. درهای کیس و صورت‌های مکانیزم با کتیبه‌های یونانی پوشیده شده‌اند که به اندازه کافی باقی مانده است تا به وضوح بیشتر اهداف نجومی یا تقویمی دستگاه را نشان دهد. اعتقاد بر این است که یک شفت با دست چرخانده شده (اکنون گم شده) توسط یک چرخ دنده تاجی به چرخ دنده اصلی متصل شده است، که قطارهای چرخ دنده های بعدی را به حرکت در می آورد و هر دور چرخ دنده اصلی مربوط به یک سال خورشیدی است. در قسمت جلوی این مکانیسم یک صفحه بزرگ با نشانگرهایی برای نشان دادن موقعیت خورشید و ماه در منطقه البروج و یک توپ نیمه نقره ای برای نمایش فازهای ماه قرار دارد. قطار محرکه برای موقعیت ماه بسیار پیچیده است و شامل چرخ دنده اپی چرخه و مکانیزم شکاف و پین برای تقلید تغییرات ظریف (معروف به “اولین ناهنجاری”) در حرکت ماه در سراسر آسمان است.

رایانه باستانی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دو صفحه بزرگ در پشت مکانیزم قرار دارند. صفحه بزرگ بالای صفحه دارای یک شیار مارپیچ پنج چرخشی با یک اشاره گر متحرک برای نشان دادن ۲۳۵ قمری یا ماه های سینودی در چرخه Metonic است. این چرخه تقریباً دقیقاً ۱۹ سال است و در تنظیم تقویم ها مفید است. شماره‌گیری چهار ساله فرعی نشان می‌دهد که بازی‌های مختلف پان هلنیک، از جمله بازی‌های المپیک باستان، چه زمانی باید برگزار شوند. صفحه بزرگ پایینی دارای یک مارپیچ چهار چرخشی با نمادهایی برای نشان دادن ماه هایی است که در آنها احتمال خورشیدگرفتگی یا ماه گرفتگی وجود داشت، بر اساس چرخه ۱۸.۲ ساله ساروس. این چرخه های نجومی برای یونانیان از منابع بابلی شناخته شده بود. کتیبه ها نشان می دهد که ممکن است در ابتدا نمایشی از موقعیت های سیاره ای وجود داشته باشد، به احتمال زیاد در قسمت جلویی، اما تقریباً تمام قسمت های مربوطه گم شده است. مکانیسم Antikythera تنها بازمانده فیزیکی شناخته شده از یک سنت طولانی نمایش‌های نجومی مکانیکی است. وجود گسترده چنین ابزارهایی را می توان از مراجع در ادبیات یونانی-رومی استنباط کرد، به ویژه در توصیفات به جا مانده از مارکوس تولیوس سیسرو (قرن اول پیش از میلاد)، که از ارشمیدس (قرن ۳ ق. اوایل قرن ۵ ق. با این حال، هدف دقیق مکانیسم Antikythera همچنان حدس و گمان است. همچنین مشخص نیست که آیا فناوری دنده برنز و مهارت های طراحی مکانیکی پیشرفته در ساخت آن برای سایر کاربردها در دنیای یونانی-رومی مورد بهره برداری قرار گرفته است یا خیر. پروژه تحقیقاتی مکانیسم آنتی کیترا، تحت حمایت وزارت فرهنگ یونان یونان، از تلاش مشترک بین المللی محققان دانشگاهی برای مطالعه مکانیسم آنتی کیترا حمایت می کند.

مترجم:احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *