آژنگ نیوز”:قدیمی ترین کره جغرافیایی در سال۱۴۹۲میلادی تهیه شده است.این کره روی پوسته تخم شترمرغ در فلورانس ایتالیا طراحى شده و جزئیات کشف قاره آمریکا توسط کاشفان آن از روی آن نقش بسته است.

شواهد مکتوب نشان می‌دهد که مردم از دوران باستان از کره‌ها برای مدل‌سازی دنیای اطراف خود استفاده می‌کردند. استرابون (۶۳تا۶۴قبل از میلاد تا ۲۴ پس از میلاد) گزارش داد که جعبه های مالوس دارای کره ای معادل ۱۰ فوت قطر است. با این حال، گلوب‌ها ظریف هستند و شواهد باقی‌مانده برای استفاده از کره‌های اولیه کم است. اولین کره ای که امروزه باقی مانده است در سال۱۴۹۲توسط مارتین بیهایم، دریانورد و جغرافی دان آلمانی به استخدام ژوائو دوم پادشاه پرتغال ساخته شد. کره زمین بهایم نه تنها کشف زمین ها توسط کاوشگران دریایی، بلکه جزئیات کالاهای خارج از کشور، مکان های بازار و پروتکل های تجاری محلی را نیز ثبت کرد. بنابراین، اولین کره باقی مانده، که احتمالاً منعکس کننده بسیاری از کره های دیگر است که در همان زمان تولید شده اند، دارای اطلاعاتی بیش از نقشه برداری است.

قدیمی ترین نقشه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کره جغرافیایی در قرن شانزدهم برای طیف وسیعی از مخاطبان جذابیت داشت. جما فریسیوس، نقشه‌بردار، ریاضی‌دان و ساز هلندی که در لووین کار می‌کرد، در کتاب اصول اخترشناسی و کیهان‌شناسی (۱۵۳۰) خود نوشت: «کره‌ی سواره… تنها ابزاری است که استفاده مکرر آن اخترشناسان را به وجد می‌آورد، جغرافی‌دانان را پیشرو می‌کند، مورخان را تأیید می‌کند، حقوق‌دانان را غنی می‌سازد و بهبود می‌بخشد، دستور زبان‌ها را تحسین می‌کنند، .به طور خلاصه، به کنار. از زیبایی آن، شکل آن به طرز غیرقابل توصیفی برای همه مفید و ضروری است.” شرح فریسیوس از کره های زیبا و مفید بسیار مهم است – کره ها به عنوان اشیاء هنری و همچنین به دلیل به تصویر کشیدن سرزمین های مهم جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی، توجه را به خود جلب می کنند. کره های جغرافیایی اغلب به عنوان هدایایی بین حاکمان مهم رد و بدل می شدند، زیرا آنها به معنای فرمانروایی بر جهان بودند، اما برای ارائه به شخصیت های قدرتمند نیز بسیار باشکوه بودند.

کره جغرافیا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کره های جغرافیایی عملکرد تزئینی خود را در قرن هفدهم حفظ کردند و برخی از طرح های نوآورانه تولید شد که استفاده فانتزی از کره ها را به عنوان لوازم جانبی یا وسایل مبلمان ترویج می کرد. کره های جیبی برای اولین بار توسط جوزف موکسون (۱۶۲۷-۱۶۹۱) در سال ۱۶۷۳ در انگلستان تولید شدند و آقایان احتمالاً از این سازهای مینیاتوری به عنوان نماد وضعیت استفاده می کردند. موکسون همچنین با راجر پالمر برای ساختن «کره جغرافیایی انگلیسی» در سال ۱۶۷۹ همکاری کرد که بهترین استفاده را در باغ داشت. در واقع، این واقعیت که «کره جغرافیایی انگلیسی » نمی‌توانست روی پایه خود بچرخاند به این معنی است که می‌توان از آن فقط برای عرض‌های جغرافیایی مشابه با جنوب انگلستان استفاده کرد و در سفرهای دریایی کاربرد آن بی‌فایده بود. کره جغرافیایی جیبی و سازهایی مانند «کره جغرافیایی انگلیسی » به این معناست که سازندگان می‌توانند کره‌ها را در میان مخاطبان جدید تبلیغ کنند.

قرن بیستم

پیشرفت های تکنولوژیکی در قرن بیستم به طرق مختلف بر روی کره ها اثر گذاشت. از یک سو، توسعه تکنیک‌های ناوبری مبتنی بر رادیو در دهه‌های 1940 و 1950 به این معنی بود که کره‌ها دیگر برای ناوبری استفاده نمی‌شدند. همانطور که روشنایی الکتریکی نشان دادن پدیده های خورشیدی را نشان می داد که کره های زمینی کمتر قانع کننده هستند، ناوبری رادیویی به استفاده گسترده از کره های آسمانی برای نشان دادن موقعیت انسان نسبت به کره ستارگان ثابت پایان داد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *