مراسم بزرگداشت«پرویز ممنون»برگزار میشود.

آژنگ نیوز”:ششصد و شصت و ششمین شب از شب‌های بخارا اختصاص یافته است به بزرگداشت دکتر پرویز ممنون، بازیگر، کارگردان و پژوهشگر تئاتر. این نشست در ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

ممنون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پرویز ممنون به چند جهت شخصیتی شاخص در تئاتر ایران است. او از بنیانگذاران تئاتر علمی و آکادمیک در ایران و نخستین شخصی است که در دانشگاه های ایران مفتخر به دریافت درجه استاد شده است (۱۳۵۷). او در سال‌های شروع تأسیس رشته تئاتر دانشگاه تهران به سرپرستی این رشته برگزیده شد و توانست با تغییرات اساسی در این رشته در ارتقاء سطح آموزش این هنر در ایران اثر گذارد. ممنون در عین حال در زمینه پژوهش تئاتر در ایران پیشینه بلندی دارد و آثار ارزشمندی منتشر کرده است،  ضمن این که او در طی هشت سال همکاری با روزنامه «آیندگان» به زمان خود به سطح بحث و نقد در ایران ارتقاء بخشید. پرویز ممنون بعد از انقلاب به اتریش که در آن‌جا تحصیلاتش را گذرانده بود، بازگشت و پس از سیزده سال تدریس در دانشگاه وین، رو به کار خلاقه تئاتر آورد. او در سی سال گذشته  با برگردان بسیاری از افسانه‌های کلاسیک فارسی، به ویژه آثار حکیم نظامی به زبان آلمانی و اجرای آن‌ها بر صحنه‌های تئاتر در اتریش و آلمان با شیوه‌ای برگرفته اما متفاوت از نقالی به شناساندن فرهنگ ایران به خارجیان خدمت کرد.

در این نشست، مرضیه برومند، فهیمه باروتچی، بهاره جهاندوست، داریوش فرهنگ، سعید پورصمیمی،‌ سیروس علی‌نژاد و علی دهباشی به بررسی زندگی و آثار پرویز ممنون خواهند پرداخت.

شب پرویز ممنون در ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)، چهارراه ورشو، سالن فردوسی برگزار می‌شود.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *