آژنگ نیوز: کتاب”بنای یادبود مسکو: آسمان‌خراش‌های شوروی و زندگی شهری در پایتخت استالین”منتشر شد.

نویسنده:کاترین زوبوویچ

جلد گالینگور و شومیز

قیمت:

۳۲.۰۰دلار / ۲۸.۰۰ پوند

منتشر شده (ایالات متحده):

۳۱ ژانویه ۲۰۲۳

منتشر شده (بریتانیا):

۲۱ فوریه ۲۰۲۳

صفحات:۲۸۸

درباره کتاب

کتاب تاریخچه ای عمیق از ساخت آسمان خراش  ها در دوره استالینیستی ارایه میکند.

در سال‌های اولیه جنگ سرد، خط افق مسکو برای همیشه با یک پروژه ساخت آسمان‌خراش در سطح شهر تغییر کرد. با بالا رفتن تیرهای فولادی برج های یادبود، کلان شهر چند صد ساله برای تجسم عظمت جامعه استالینی دوباره اختراع شد. مسکو مونومنتال به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه آثار معماری اساسی اواخر دوران استالین اساساً زندگی روزمره در پایتخت شوروی را تغییر دادند.

مسکو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

کاترین زوبوویچ با تکیه بر انبوهی از تحقیقات آرشیوی اصلی، تصمیمات و اقدامات نخبگان شوروی – از رهبران ارشد تا معماران چیره دست – را بررسی می‌کند و تجربیات مردم عادی مسکووی را توصیف می‌کند که زندگی خود را با پروژه بلندپروازانه آسمان‌خراش ادغام کرده بودند. او نشان می‌دهد که چگونه تلاش دوران استالین برای یادبودگرایی ریشه در تعامل اتحاد جماهیر شوروی با گرایش‌های غربی در معماری و برنامه‌ریزی داشت و چگونه آسمان‌خراش‌ها به ایجاد زیرساخت‌های وسیع و پیچیده نیاز داشتند. با هجوم کارگران به شهر، مقامات ده‌ها هزار نفر از ساکنان شهر را که در زمین‌های انتخاب شده برای توسعه زندگی می‌کردند بیرون کردند و دوباره در مکانی دیگر و در آسمان خراشها اسکان دادند. هنگامی که در اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی پروژه  تکمیل شد، این هفت ساختمان پرآذین نئوکلاسیک به عنوان مجتمع های آپارتمانی نخبه، هتل های مجلل، و دفتر مرکزی وزارتخانه و دانشگاه عمل کردند.

مسکو مونومنتال داستانی را روایت می‌کند که هم محلی و هم فراملیتی است و خوانندگان را از خیابان‌های مسکو و نیویورک بین جنگ‌ها به سالن‌های مرمری سازه‌های بمب‌افکن پس از جنگ می‌برد که امروزه پایتخت روسیه را تعریف می‌کنند.

جوایز و تقدیر

نامزد نهایی جایزه کتاب روسیه خانه پوشکین

برگزیده برگزیده جایزه بهترین کتاب در مطالعات فرهنگی، انجمن معلمان زبان های اسلاو و اروپای شرقی آمریکا

یکی از بهترین کتاب های خارجی

لوح تقدیر برای جایزه الکساندر نوو، انجمن بریتانیایی برای مطالعات اسلاوونی و شرق اروپا

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *