آژنگ نیوز: از زمانی که رژیم غذایی در دهه ۱۸۳۰ میلادی شروع شد، توصیه های تغذیه ای همیشه در حال تغییر در علم کم نشده است.

هر سال، ۴۵ میلیون آمریکایی رژیم می گیرند، و در حالی که اهداف نهایی آنها ممکن است مشابه باشد، مسیرهایی که برای رسیدن به آنجا طی می کنند، بسته به آخرین برداشت ذهنی اشان می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد.

به نظر می رسد که ایالات متحده هر دهه یا بیشتر تحت رژیم غذایی شدید قرار می گیرد، البته از زمان شروع رژیم غذایی در قرن ۱۹چنین بوده است. مایکل پولان در سال ۲۰۰۴ در مجله نیویورک تایمز در کتاب “اختلال غذا خوردن ملی ما” نوشت: “آنچه قابل توجه است این است که برای ایجاد یکی از این نوسانات تغذیه ای که تفکر مردم را در آمریکا زیر و رو می کند چقدر مهم است. یک مطالعه علمی، یک دستورالعمل جدید دولتی، یک عملیات لاغری با یک مدرک پزشکی می تواند رژیم غذایی این کشور را یک شبه تغییر دهد.”

رژیم گرفتن در ایالات متحده به طور جدی در دهه ۱۸۳۰ با ظهور سیلوستر گراهام، وزیر پروتستان که در مورد خطرات خوردن آردهای فرآوری شده سختگیر بود آغاز شد.او آردی را که از کل جوانه گندم تولید میشد ،توصیه میکرد.

در طول دهه‌ها و قرن‌های بعدی، انواع رژیم‌های غذایی و تناسب اندام و قرص‌ها، معجون‌ها و خمیرها به عنوان گلوله‌ای جادویی برای زیبایی، تناسب اندام مورد توجه قرار گرفته‌اند. پیروان رژیم‌های غذایی مختلف درگیر تردمیل هستند آنها به معنای واقعی کلمه با دویدن روی زمین تلاش میکنند لاغر شوند. آنها  می کوشیدند باحمام گرفتن با نمک های رقیق کننده؛ خوردن یک قسمت کوچک از موز و شیر بدون چربی بهتر زندگی کنند.

در سال ۱۸۶۳، ویلیام بانتینگ، کشتی گیر انگلیسی، برای کاهش وزن، رژیم کم کربوهیدرات را دنبال کرد و در کتابچه خود به نام “نامه در مورد کورپولنس” در مورد آن نکات مختلف و جذابی را نوشت. این روش هم در بریتانیا و هم در آمریکا آنقدر محبوب شد که نامش به یک فرهنگ تبدیل شد.مثلا مردم در پاسخ به «آیا یک تکه کیک می‌خواهی؟» ،میگفتند “نه، متشکرم، من بانتینگ هستم.”

در اوایل قرن بیستم مردم شاهد ظهور «سالن کاهش‌دهنده وزن» بودند، که در آن مشتریان بین دو مجموعه غلتک قرار می‌گرفتند که – از طریق نیروی برق – بدن را تا ۸۰ بار در دقیقه به بالا و پایین فشار می‌دادند.

در دهه ۱۹۲۰، جان هاروی کلوگ – در جایی که پولان آن را “بهداشت افسانه ای آجیلی” خود در بتل کریک، میشیگان می نامد – رژیم غذایی تمام انگور و “جراحی و کوچک کردن  کانال های گوارشی بیمارانش را تجویز کرد.

رژیم 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در دهه های بعدی (دهه ۱۹۳۰) رژیم غذایی گریپ فروت افزایش یافت، که وعده کاهش وزن در صورت مصرف یک گریپ فروت در هر وعده غذایی را می داد. رژیم غذایی سوپ کلم (دهه ۱۹۵۰)، اجازه می داد تا آنجایی که می توانید سوپ کلم مصرف کنید. و رژیم غذایی ماکروبیوتیک (دهه ۱۹۶۰)، بر اساس رژیم غذایی ژاپنی از سویا، برنج قهوه ای و سبزیجات بود.

رژیم ویت واتچرز که در سال ۱۹۶۳ به وجود آمد، آمریکایی ها را تشویق کرد که از “رژیم غذایی” اجتناب کنند و “مدیریت خوردن” را بپذیرند، اما این افراد به طور کامل لاغر نشدند. در پایان دهه، برنامه رژیم غذایی سه‌طرفه ادعا کرد که «به معنای واقعی کلمه، چربی‌های بدن شما را آب می‌کند، همانطور که یک بادگیر کره را آب می‌کند».

در سال ۱۹۷۲، رابرت اتکینز، متخصص قلب، انقلاب رژیم غذایی دکتر اتکینز را منتشر کرد و نسخه اصلاح شده آن را در سال ۲۰۰۲ منتشر کرد. نسخه های مختلف بیش از ۱ میلیون نسخه فروخته است. با حفظ مصرف کربوهیدرات در حداقل مطلق، افراد رژیم بدن را به سمت کتوزیس سوق می دهند، حالتی که در آن چربی به عنوان منبع سوخت مصرف می شود.

دهه ۱۹۸۰ شاهد ظهور رژیم غذایی بورلی هیلز بود که بر اساس این ایده بود که برخی غذاها باید ترکیب شوند و برخی دیگر نبایدترکیب شوند. میوه ها را فقط باید به تنهایی خورد و به ویژه آناناس به کاهش وزن کمک می کند. در دورانی از دهه ۱۹۸۰ تا قرن بیست و یکم، عموم مردم از اینکه فکر می‌کردند همه چربی‌ها مضر هستند و کربوهیدرات‌ها خوب هستند، از کربوهیدرات‌ها فرار می‌کردند واز خوردن  چربی استقبال میکردند. در دهه ۱۹۹۰، همه درباره رژیم غذایی مدیترانه ای صحبت می کردند که بر اساس چربی های سالم مانند روغن زیتون، غلات کامل، گوشت بدون چربی و ماهی و مقدار زیادی سبزیجات تازه بود.البته این یک روش غذایی باستانی است که متخصصان تغذیه تا به امروز آن را تأیید می کنند.

باقیمانده قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یکم رژیم غذایی زون، رژیم غذایی شوگر باستر، غذاهای خام، رژیم غذایی ساحل جنوبی، رژیم پالئو از رژیم های غذایی رایج بودند.

در حالی که در ظاهر، رژیم های غذایی مد روز در مورد «سلامتی» یا میل به دستیابی به کمال جسمانی هستند ؛ آدرین رز بیتار، نویسنده کتاب رژیم غذایی و بیماری تمدن، فکر می کند که در مورد رژیم غذایی مسایل خیلی بیشتری  وجود دارد.

او می‌نویسد: «رژیم‌های غذایی با بحث‌های بزرگ‌تری درباره تاریخ، نجات بشریت و طبیعت، پول، قدرت … و خلاصه همه ایده‌هایی که جهان را از ارزش فکر کردن جدا می‌کند، ارتباط دارد.»

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *