“آژنگ نیوز”:وقوع زلزله در شهر خوی موجب بروز خسارات مالی فراوانی شده است. مردم این شهر این روزها شاهد کمکهای مردمی هموطنانشان هستند.وقوع این حادثه موجب شد شهر خوی در صدر اخبار قرار گیرد .در حالیکه کمتر میدانیم که خوی یکی از زیباترین مناطق کشورمان از نظر جاذبه های طبیعت بوده و آثار تاریخی منحصر به فردی را نیز دارد.

خو11ی 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خوی شمال غربی ترین شهر ایران بوده و از شهرستان های بزرگ ومهم استان اذربایجان غربی به شمار می رود.شهرخوی در مسیر جاده های مهم پر رفت و آمد و تاریخی بوده است. از آن جمله عبارتند از: جاده ابریشم، مکه، یولی و طرابوزان .به همین سبب خوی از جمله شهر های پرفت و آمدی به شمار می آمده که مکان های قدیمی از جمله کاروانسراهای متعدد را دارد و این کاروانسراها، نمونه ای از مکان های دیدنی و تاریخی شهر خوی به شمار می روند.

این شهر مدفن شخصیتهای تاریخی فراوانی است .یکی از شخصیت های سرشناس شهرستان خوی، شمس تبریزی است که بر روی مزار وی از دوره صفویه برجی بنا شده است که با اجر و تزیینات قوچ ومیش نمادی از معماری چشم نواز دوره صفوی به شمار می رود. از سه مناره این ارامگاه، تنها یک مناره باقی مانده است.

جاهای دddddddddیدنی خوی ، از قدیمی ترین مراکز 235920 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین بازار قدیمی خوی که در ضلع جنوب شرقی چهارراه مرکزی و مابین خیابان طالقانی و انقلاب قرار گرفته است، قدمتی به درازای حکومت صفویان (قرن ۱۲ هجری قمری) دارد. گفته می‌شود این بازار دومین بازار بزرگ ایران است.

از دیگر آثار تاریخی میتوان به مناطقی مانند:باغ هفت طبفه فیرورق(پره)، پل خاتون،پل قطور،خانه کبیری،حمام ائل،حمام محمّد بیگ،دروازه سنگی وموزه خوی اشاره کرد.

در حیات وحش حفاظت شده منطقه که دارای زیستگاه های مختلف و در بردارنده گونه های متنوع جانوری می باشد؛ در صخره و دشت های خوی تبدیل به جاذبه ای پرطرفدار شده است. حیواناتی مانند: قوچ، میش، بز، گرگ و خرگوش به دلیل پوشش گیاهی استپی در این منطقه جا خشک کرده اند. در این طبیعت بکر و خوش اب و هوا، علاوه بر گونه های متنوع جانوری، گونه های گیاهی متعددی از جمله: درختان پوا، آگروپیرون، گون، چوبک، کلاه، میرحسن، میخک و درختچه هایی از قبیل: شیرخشت، تنگرس و گلابی وحشی نیز وجود دارند.

زلزله ۳.۹ ریشتری، شهر خوی در استان آذربایجان غربی را دیروز لرزاند وموجب تخریب و ویرانی بخشی از ساختمان‌های مسکونی و نیز وارد آمدن خسارات سنگین مالی در برخی مناطق شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *