آژنگ نیوز: صنعت مسگری با قدمتی بیش از پنج هزار سال یکی از صنایع دستی کهن ایران است. اشیا و ظروف مسی دست ساز از زمان‌های بسیار دور در میان ایرانیان استفاده های متعدد در خوراک پزی ،آشامیدن و دیگر فعالیتهای روزمره داشته و کشف این ظروف در حفریات باستانی ؛این موضوع را اثبات کرده است.

صنعت مسگری درشهرکاشان و تپه سیلک ریشه گرفته و در شهرهای اصفهان،زنجان، کرمان، شیراز و یزد رواج داشته است.از میان این شهرها در حال حاضر هنوز صنعت مسگری در شهر اصفهان رواج قابل توجهی نسبت به دیگر نقاط کشور دارد.

بازار مسگرها 1212اصفهان ۱۳۳۴ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
بازار مسگرها شهر اصفهان ۱۳۳۴ خورشیدی

انواع ظرف مسی عبارت بوده اند از: تیان، تشت، حنا خوری، لگن و تاس حمام، روشل، تونگ و پارچ مسی و آفتابه و مخزن سقا خانه مسی بود و ظروف آشپزخانه مثل دیگ های بزرگ و کوچک، تیانچه، بادیه، دیزی مسی، آبکش مسی، قابلمه و تابه مسی و ظروف دیگر مسی برای سر سفره و مهمانی مانند بشقاب هشت گوش و گرد و کاسه و پیاله و دوری و کفگیر و ملاقه قاشق مسی و لیوان مسی و پارچ مسی و آفتابه لگن مسی برای شستشوی دست بعد از جمع آوری غذا از سر سفره و نیز مجمه مسی، سینی بادامی گرد و فراشی و مجمه، چای دان، زیر استکان، منقل مسی، پاتیل و انواع سطل ها و زیر سیگار مسی و غیره.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *