آژنگ نیوز: تابلونقاشی رقص در ساحل”با ابعاد نزدیک به ۴ متری در جنگلی در نروژ از دید نازی ها پنهان شده بود در معرض دید عموم قرار میگیرد. تابلو نقاشی رقص در ساحل” برای اولین باراست که  از دهه ۱۹۳۰ میلادی به بعد به حراج گذاشته می شود.

پس از وقوع جنگ جهانی دوم این تابلودر یک انبارو جنگلی در نروژ پنهان شده بود.در حقیقت این یک نقاشی به یاد ماندنی از ادوارد مونک است که برای حراج عرضه می شود. قطعه ۴متری، رقص در ساحل (۱۹۰۶)، ۸۹ سال است که برای فروش عرضه نشده است.

این تابلو زمانی متعلق به کرت گلیزر، منتقد هنری، مجموعه دار و مورخ یهودی مقیم برلین بود. در دهه ۱۹۳۰، گلیزر و همسرش السا، مجموعه‌ای از آثار هنری را جمع‌آوری کردند که شامل قطعاتی از مونک – که دوست شخصی این زوج بود – و همچنین هانری ماتیس، مکس بکمن و دیگران بود.

در سال ۱۹۳۳، پس از اینکه نازی ها او را مجبور به ترک سمت خود به عنوان مدیر کتابخانه هنری دولتی برلین کردند و آپارتمانش را تصرف کردند، گلیزر آثارهنری مورد علاقه خود را فروخت و از کشور گریخت. او سرانجام در ایالات متحده مستقر شد و در سال ۱۹۴۳ در آنجا درگذشت.

نقاشی111 گمشده1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ماه‌ها پس از فرار گلیزر، چندین قطعه از آثار مونک به گفته آنی شاو، یک روزنامه نگارهنری، به دست توماس اولسن، غول کشتی‌رانی نروژی و همسایه مونک، ، رسید. او این تابلو را در یک حراجی در شهر اسلو خریده بود.

در سال ۱۹۴۰ آلمان به نروژ حمله کرد و آن را اشغال کرد. نازی ها آثارمونک را در میان آثارهنرمندان ممنوعه به عنوان “منحط” گنجانده بودند، بنابراین خانواده اولسن،این اثر ونسخه اولیه دیگر آثار مونک را در انباری در اعماق جنگل پنهان کردند تا آنها را از دست نازی ها دور نگه دارند.

سایمون شاو، نایب رئیس ساتبیز نیویورک، در بیانیه‌ای می‌گوید: «این اثر یکی از بزرگترین شاهکارهای اکسپرسیونیستی است که در دستان یک فرد باقی مانده است .این تابلو تأثیر احساسی شکست‌کننده‌اش امروز همچنان به همان اندازه سال ۱۹۰۶ باقی مانده است. این اثر هنری عظیم منظره‌ای رنگارنگ نروژی را به نمایش می‌گذارد که پر از چهره‌های رقصنده در حال چرخش است.

این نقاشی  به‌عنوان بخشی از اولین تابلو بزرگ در نوع خود در سال ۱۹۰۶در تئاتر آوانگارد ماکس راینهارت کارگردان مشهور است که در برلین ساخته شد. به روایت روزنامه  آبزرور، دوازده بوم بزرگ بر روی دیوارها نصب شده بود، بینندگان را احاطه کرده و «آنها را در چیزی غوطه ور می کرد که هنرمند «تصاویری از روان مدرن» نامید.

تابلونقاشی رقص در ساحل”  تنها قسمتی از نقاشی های متعدد است که مالکیت خصوصی دارد. بقیه تابلوها در موزه های سراسر آلمان نگهداری می شوند.

بزودی ، این قطعه در حراجی ساتبی در لندن فروخته می‌شود، جایی که انتظار می‌رود بین ۱۵ تا ۲۵ میلیون دلار فروخته شود. به عنوان بخشی از تسویه حساب بازپرداخت، درآمد حاصل از حراج، بین فرزندان خانواده اولسن و گلاسر تقسیم خواهد شد.

نقلشی گمشده2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لوسیان سیمونز، نایب رئیس ساتبی و رئیس بازپرداخت جهانی در بیانیه خانه حراج می‌گوید: «این تابلوی استثنایی به دلیل منشأ خارق‌العاده‌اش بسیار خاص‌تر شده است، تاریخی که از زمان نقاشی آن در ۱۱۵ سال پیش باز شده است.

در همین حال، موزه کونتس میوزیوم بازل در سوئیس ۲۰۰اثر از مجموعه گلسر را که بلافاصله پس از فرار او از آلمان خریداری کرد، به نمایش می گذارد. در سال ۲۰۲۰، این موزه با نوادگان گلسر یک قرارداد مالی منعقد کرد .به همین جهت در نهایت  این هنر در ازای غرامت مالی و نمایشگاه ویژه ای که میراث گلسر را جشن می گیرد، در موزه باقی خواهد ماند.

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *