“آژنگ نیوز”:این قاشق زیبا و هنری که تصویر آن در این صفحه مشاهده می شود مربوط به عصر هخامنشی است.این اثر تاریخی باستانی درحراج کریستی حدود بیست و‌ سه هزار دلارقیمت گذاری شده است.  

نکته مهم این است که  چطور  در آن دوران فلزات را آب کرده، قالب گرفته، و با دقت فراوان  این قاشق را ساخته اند. ساخت چنین قاشقی در حال حاضر نیازمند امکانات تراشکاری پیچیده ای است.

قاشق - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 طرح این قاشق نیزبسیار بدیع و جالب است.جلوی دسته قاشق یک اردک وجود دارد که با دهانش قسمت پهن قاشق را نگه داشته است. پشت اردک یک شیر وجود دارد که انگار در حال شکار اردک است و در انتها هم سر یک‌ پرندهٔ افسانه‌ای شبیه عقاب دیده می شود.در مجموع ظرافت و‌ کار هنری که روی این اثر صورت گرفته است بینظیرمی باشد.

البته اهمیت این قاشق متعلق به دوران هخامنشی خیلی فراتر از طرح و شکل آن است.به بیان روشن تراین  قاشق دوران هخامنشی بجز اینکه به ما پیچیدگی صنعتی و هنری آن زمان را نشان میدهد یک پیام مهمتر هم دارد.بر این مبنی که در حدود دو‌هزار پانصد سال پیش افراد و اشخاصی در ایران زندگی می کردند که با قاشق غذا می خوردند!

برای درک بهتر این موضوع باید اشاره کرد که موضوع  آن است که بین اشراف اروپا تازه از قرن چهاردهم میلادی استفاده از قاشق و چنگال باب شده است! یعنی فقط ششصد سال قبل وتا پیش از آن، درباری‌ها و اشراف اروپایی همه با دست غذا میخورده اند .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *