آژنگ نیوز: دکوراسیون داخلی خانه ها در دهه شصت میلادی و چهل خورشیدی پراز رنگهای متنوع ،ساده و در عین حال شیک و مدرن بودند.

دکوراسیون داخلی خانه ها در دهه شصت میلادی و چهل خورشیدی پراز رنگهای متنوع ،ساده و در عین حال شیک و مدرن بودند.

اکثر خانه‌ها در دهه ۱۹۶۰ با ترکیبی متنوع از مبلمان دوره‌های مختلف، دارای تصاویر بزرگ و جسورانه، مانند پوسترها، روتختی‌های تزئین شده و پرده‌های پنجره‌ای که روی دیوارهای رنگی روشن قرار گرفته بودند، مبله شدند.

رنگ‌های سبز (مانند سبز نخودی و ملایم)، زرد، صورتی و نارنجی (مانند هلویی و زعفرانی) برای کاغذ دیواری، فرش، پرده، مبل، صندلی‌های صندلی و کوسن‌ها، اغلب با طرح‌ها یا گل‌های روشن، محبوب بودند.

خان1ه1 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دیوید هیکس، دکوراتور انگلیسی، در دهه ۱۹۶۰ با الهام از رنگ های روشن مرتبط با هند، تأثیر مهمی بر دکوراسیون داخلی داشت.

هیکس استفاده از «نقش‌های روان‌گردان و رنگ‌های لبه‌دار تند» را رایج کرد و در دوره‌ای ۱۹۶۷-۱۹۷۳ به اوج خود رسید، زمانی که علاقه به جنبش هیپی و «قدرت گل» وجود داشت.

در همان دوران، دوروتی دریپر، یکی از برترین دکوراتورهای داخلی منهتن در دهه ۱۹۶۰، از رنگ‌های سفید کسل‌کننده و سیاه «براق» به عنوان یکی از ترکیب‌های مورد علاقه‌اش استفاده کرد.

به عنوان یک ماده اصلی مبلمان، پلی پروپیلن، که در رنگ‌هایی تولید می‌شد که می‌توانستند با تراشه‌های رنگ مطابقت داشته باشند، خود را نشان دادند. قالب گیری فوم که بیشتر به عنوان بالشتک اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می شد، در اوایل دهه ۱۹۶۰به یک واحد ساختاری اساسی برای مبلمان تبدیل شد.

وسایل اصلی مانند مبل، تخت، فرش، پرده و دیوارپوش با رنگ ها و نقش های زنده پوشیده شده بودند. با استفاده از “شدت روانگردان”، رنگ ها و سبک ها تحت تاثیر هند، اسپانیا و مدیترانه قرار گرفتند.

بسیاری از هتل ها و رستوران ها دکوراسیون خود را از دهه ۱۹۶۰ حفظ کرده اند یا به طور خاص از ویژگی های سبک دهه شصت استفاده می کنند تا حس نوستالژیک بیشتری به آنها ببخشند.

خ2انه2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رنگ‌های صورتی یا نارنجی، روتختی‌ها و پرده‌ها که در دهه ۱۹۶۰ مد بودند،اما در اوایل دهه ۲۰۰ توسط برخی به عنوان “محرمانه” یا “دردناک” تلقی می‌شدند.

همانطور که پل ایوانز می گوید: “برای بسیاری، تصویر محبوب طراحی خانه در دهه ۱۹۶۰، زودگذر و زیاده روی بود، صندلی های پلاستیکی یا کاغذی و فرش ها و کاغذ دیواری های خشن، از نمادهای آن به شمار میآیند.”

با این حال، در دهه ۲۰۲۰، بسیاری از این سبک‌ها و رنگ‌هایی که قبلاً منفور بودند،در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پخش شدند،بدین ترتیب  دوباره به عنوان مد به زندگی مردم بازگشتند.

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *