“آژنگ نیوز”:سازنده پل ورسک کیست؟این سوال کمتر مطرح شده است. زیرا پل ورسک از چنان جذابیتی برخوردار است که غالبا به ویژگی های آن اشاره میشود و اینکه اصولا چه کسی آن را ساخته است؟کمتر فکر می شود.

لادیسلاوس فون رابسه‌ویچ، مهندس سازهٔ اهل اتریش و استاد دانشگاه فنی وین و سازندهٔ پل ورسک، از شگفتی‌های مهندسی راه‌آهن ایران  بود.

وی به‌همراه خانواده‌اش حدود دو سال در خانه‌ای در پائین دست پل و در کنار رودخانه ورسک زندگی کردند.گفته می شود در روز افتتاح راه‌آهن سراسری ایران مقرر شد که ل.فون رابسه‌ویچ و خانواده‌اش در هنگامی که اولین قطار از روی پل ورسک رد می‌شود، زیر آن بایستند تا اگر سازه آسیب دید، خودشان در جا هزینه را با جانشان پرداخت کنند.

ور1سک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رابسه‌ویچ مهندس اتریشی ،استاد دانشگاه در دانشگاه صنعتی وین بود. او به دلیل اینکه یکی از سه مردی بود که روش تونل زنی جدید اتریش را توسعه دادند، نیز مشهور است.

لادیسلاس فون رابچویچ بوددر بیش از ۲۰۰کیلومتر ساخت و ساز در سراسر جهان شرکت داشت و در توسعه روش جدید تونل اتریشی نیز نقش داشت. امروزه این مفهوم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

اوپس از تحصیل در رشته مهندسی عمران در دانشگاه های فنی وین و گراتس، رابسچویچ در ابتدا خود را وقف خطوط راه آهن و سازه های حفاظت از سیل در اتریش و خارج از کشور از جمله جاوه، ایران، جنوب آناتولی و آلمان کرد. از سال ۱۹۴۰ استاد تمام مهندسی راه آهن در دانشگاه صنعتی وین بود. در سال ۱۹۵۱، رابچویچ دکترای خود را در رشته علوم فنی از دانشگاه فناوری گراتس دریافت کرد. او سپس به عنوان مشاور سازمان ملل برای ساخت تونل به ونزوئلا نقل مکان کرد، تونل های ساخته شده در آن زمان را می توان به عنوان اولین ساخت و ساز مدرن نام برد.

وی در سال ۱۹۷۳مدال Johann Joseph Ritter von Prechtl را دریافت کرد، او دارای دکترای افتخاری دانشگاه فناوری گراتس، دانشگاه فناوری وین و دانشگاه لئوبن بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *