آژنگ نیوز: دو مورخ برجسته اوکراینی فرار کردند و در کشور لهستان اقامت کردند،تا بتوانند به زندگی و فعالیت پژوهشی خود ادامه دهند.یانا پریماچنکو و یولییا اسکوبیتسکا، دو مورخ اوکراینی،و دو تن از ۱۴ محقق برجسته تاریخ کشور اوکراین هستند که وضعیت زندگیشان به دلیل جنگ روسیه و اوکراین در معرض خطر است. این دونفر در سال تحصیلی  جدید از دانشگاه پرینستون بازدید کردند.

یانا پریماچنکو با مادرش زیر پتوهای کهنه و اثاثیه شکسته در زیرزمینی در چرنیهیو در شمال اوکراین، در محاصره نیروهای روسی و بمب‌هایی که در خیابان‌های مسکونی بیرون منفجر می‌شد، طنین وحشتناک زندگی درجنگ جهانی دوم را احساس کردند.

اوکراینی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

زیرا پریماچنکو مورخ اوکراینی اروپای شرقی، جنگ جهانی دوم و موضوع هولوکاست است. او گفته: «من در مورد جنگ دوم جهانی زیاد خوانده بودم . اکنون من نیز این تجربه واقعی را دارم. من دفتر خاطرات افرادی که از جنگ در جنگ جهانی دوم جان سالم به در برده بودند را خوانده بودم و دقیقاً می دانستم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

پریماچنکو و مادرش پس از ۱۰ روز اقامت در چرنیهف – که تقریباً بلافاصله پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴فوریه توسط نیروهای روسی تصرف شد .سپس ،پنج روز دلخراش زندگی در زیرزمین همسایه برای جلوگیری از گلوله باران روسیه، فرار کردند و در لهستان جای امنی یافتند. پریماچنکو که اساساً نگران زندگی و آینده خود بود، در آن زمان نمی دانست که چگونه به عنوان محقق ارشد مؤسسه تاریخ اوکراین، بخشی از آکادمی ملی علوم اوکراین، به فعالیت های علمی خود ادامه خواهد داد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *