آژنگ نیوز: چگونه رنگارنگ ترین رودخانه جهان بارنگین کمان ها ی متعدد چشم بینندگانش را خیره میکند. کانو کریستالس رودخانه ای رنگارنگ است که در منطقه متای کلمبیا، در آمریکای جنوبی واقع شده است.

این مکان معمولاً به‌عنوان «رودخانه پنج رنگ» یا «رنگین کمان مایع» شناخته می‌شود و بیننده وقتی برای اولین بار با زیبایی نفس‌گیر آن روبرو می‌شود، بلافاصله می‌بیند که این نام‌ها به هیچ وجه اغراق آمیز نیستند.

رودقرمز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در طول فصل اوج،یعنی پاییزاین منطقه با نام منطقه کانوکریستالس دارای رنگ‌های زنده از جمله سیاه، آبی، سبز، زرد و قرمز است که آخرین مورد آن ناشی از گیاهان Macarenia clavigera است. گفته می شود این رودخانه ماهی ندارد و در منطقه ای کوهستانی با علفزارهای مجاور واقع شده است. طول کل کانو کریستالس ۱۰۰ کیلومتر است و در پارک ملی Serrania de la Macarena قرار دارد.

کانو کریستالس رودخانه ای سریع با تندآب ها و آبشارهای فراوان است. گودال های دایره ای کوچکی که به کتری های غول پیکر معروف هستند در بسیاری از قسمت های بستر رودخانه یافت می شوند که توسط سنگریزه ها یا تکه های سنگ های سخت تر تشکیل شده اند. هنگامی که یکی از این تکه‌های سنگ سخت‌تر در یکی از حفره‌ها می‌افتد، توسط جریان آب می‌چرخد و شروع به کنده‌کاری در دیواره حفره می‌کند و ابعاد گودال را افزایش می‌دهد.

این رودخانه محل زندگی انواع مختلفی از گیاهان آبزی است. آب آن به دلیل کمبود مواد مغذی و ذرات ریز بسیار شفاف است – که این موضوع نیز غیبت ماهی در این رودخانه را توضیح می دهد. رنگ صورتی روشن بستر رودخانه پس از دوره بارانی در اواخر ژوئن تا نوامبر و توسط گونه گیاهی بومی Macarenia clavígera ایجاد می‌شود.

رودخانه قرمز 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پدیده رنگ های کانو کریستالس چند هفته بین ژوئن و دسامبر به اوج خود می رسد و این بهترین زمان برای بازدید است. رودخانه در یک منطقه دور افتاده است و فقط می توان با هواپیما، سپس با قایق، و حتی پس از آن، با پیاده روی به آن رسید.

گردشگران به مدت ۲۰ سال، از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۸، عمدتاً به دلیل جنگ چریکی در این منطقه، و همچنین به دلیل تأثیر منفی بالقوه آنها بر روی زیستگاه، قادر به بازدید از کانو کریستالس نبودند. با این حال، بازدیدکنندگان از سال ۲۰۰۹ با شرکت های مجاز گردشگری می توانند به این منطقه سفر کنند.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *