“آژنگ نیوز”:امشب ۴ دی (۲۵ دسامبر) جشن کریسمس و زمان آغاز سال جدید ۲۰۲۳میلادی است.کریسمس یا نوئل، جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود.

خاستگاه کریسمس از هر دو فرهنگ بت پرست و رومی سرچشمه می گیرد. رومی ها در واقع دو روز تعطیل را در ماه دسامبر جشن می گرفتند. اولین آنها Saturnalia بود که یک جشنواره دو هفته ای برای بزرگداشت خدای کشاورزی آنها زحل بود. در ۲۵ دسامبر، آنها تولد میترا، خدای خورشید خود را جشن گرفتند.سپس در دوران حاکمیت مسیحیت این جشن به صورت جدی تر و گسترده تری مورد توجه قرار گرفت.

کریسمس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
Illustration from 19th century

بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری آنرا در شامگاه ۲۴ دسامبر نیز برگزار می‌کنند. اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز ۲۵ دسامبر را به عنوان میلاد مسیح جشن می‌گیرند.
برخی از اصطلاحات مربوط به کریسمس:
کریسمس: روزی است که حضرت مسیح به دنیا آمد و این روز به وسیله مسیحیان جشن گرفته می‌شود.
دوره کریسمس: زمانی است که با تولد مسیح آغاز می‌شود.
کیک کریسمس: کیک میوه‌ای که مرسوم است در کریسمس در بریتانیا می‌خورند.
جوراب کریسمس: جوراب بلندی است که کودکان هنگامی که شب کریسمس به رخت‌خواب می روند آن را در اتاق می‌گذارند تا با هدیه ها پر شود.
درخت کریسمس: یک درخت طبیعی یا مصنوعی است که با روبان‌ها و چراغهای رنگی تزیین می‌شود و کریسمس در خانه یا بیرون از خانه قرار داده می‌شود.
نوئل: اصطلاحی برای کریسمس است که به ویژه در سرودها و کارت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بابانوئل: محافظ شاد و شوخ بچه‌ها است.
کارت کریسمس: برای تبریک عید ارسال می شود.

کریسمس در ایران:
اما می‌دانیم که کریسمس ارامنه کمی دیرتر از هم‌کیشان خارجی‌شان است؛ حدوداً ده روز. یعنی در حالی که اکثر مسیحیان جهان “از کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها، تا گروه عمده‌ای از ارتدوکس‌ها” ۲۵ دسامبر را روز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) می‌دانند، پیروان کلیسای مستقل ارامنه ۶ ژانویه را کریسمس می‌گیرند.

کریسمس۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


بازار کریسمس برای بسیاری از شهروندان غیرمسیحی ایرانی هم جالب است. مسیحیان ایران به دو شاخه ارامنه و آشوری تقسیم می‌شوند. مسیحیان ارمنی میلاد مسیح را ۶ ژانویه جشن می‌گیرند.
مسیحیان ایران نیز مانند مسیحیان سراسر جهان شب میلاد عیسی مسیح (۲۴ دسامبر) تا آغاز سال‌نو میلادی را جشن می‌گیرند. تزئین درخت کاج با گلوله‌های رنگی و درخشان بخشی از رسم و رسوم کریسمس است. پیروان عیسی مسیح سالروز تولد او را با خواندن دعا و مراسم نیاش در کلیسا جشن می‌گیرند.
بسیاری از مردم جهان عید میلاد مسیح را زمانی برای بخشایش و آشتی می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *