“آژنگ نیوز”:مسابقات فوتبال و بازی مشهور به دربی بین استقلال و پرسپولیس تهران،قدمتی نزدیک به بیش از نیم قرن دارد.اما این مسابقه غالبا بیش از آنکه دارای کیفیت باشد بیشتر حاشیه داشته است!

اولین مسابقه فوتبال میان این دو تیم در سال ۱۳۴۷ خورشیدی انجام شد که تیم تاج(استقلال امروزی)با نتیجه ۳ بر ۱ بر پرسپولیس غلبه کرد.این مسابقه از سری مسابقات قهرمانی باشگاههای ایران بود.

دومین مسابقه از رقابتهای باشگاههای تهران و در سال ۱۳۴۸ برگزار شد. در این مسابقه تیم تاج ۳ بر صفر بر پرسپولیس غلبه کرد. حاشیه ها از همینجا شروع شد. زیرا بازیکنان پرسپولیس به دلیل مشکلاتشان با مدیریت باشگاه از این تیم قهر کرده و دسته جمعی چند ماه قبل از این بازی به تیم پیکان تهران پیوسته بودند.

در مسابقات قهرمانی باشگاههای ایران در سال ۱۳۴۹ نتیجه بازی ۳ بر صفر به سود تاج شد. زیرا بازیکنان پرسپولیس در حالیکه نتیجه مسابقه یک بر یک مساوی بود به عنوان اعتراض زمین را ترک کردند. لذا فدراسیون نتیجه نهایی را ۳ بر صفر به سود تاج اعلام کرد.

image 78 1536x1128 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این مسابقه که در زمستان سال ۴۹ برگزار میشد بسیار پر حاشیه بود. در آن مسابقه در ابتدا همایون بهزادی از پرسپولیس و مهدی لواسانی از تاج با هم درگیر شده و داور هر دو را اخراج کرد.در ادامه نیز بین حسین کلانی و مهراب شاهرخی نیز درگیری لفظی پیش آمد که این دو نفر هم از زمین بازی اخراج شدند.در نتیجه مسابقه نیمه کاره ماند.این مسابقات معمولا دراستادیوم امجدیه تهران برگزار میشد.

در آذر ماه سال ۱۳۵۲ که مسابقات در ورزشگاه بزرگ آزادی امروزین برگزار گردید ،دو تیم به مصاف هم رفتند و نتیجه بازی یک بر یک مساوی تمام شد. اما در این بازی هم ابراهیم آشتیانی از پرسپولیس و محمد رضا عادلخانی از تاج با هم درگیر شده و هر دو از سوی داور اخراج شدند.

به دلیل همین مشکلات بود که مسابقات فوتبال این دو تیم از داور خارجی استفاده شد.در همین مسبقه آذر سال 52 از یک داور سوئیسی به نام شورر استفاده شد. همین داور مسابقه فوتبال بین تاج و پرسپولیس را در پنجشنبه نهم خرداد سال ۱۳۵۳ خورشیدی نیز سوت زد.

این سلسله حوادث و البته حوادث بعدی تا همین پارسال موجب شده که در مسابقات مشهور به دربی حاشیه بر متن بازی بچربد. البته احتمالا بی روح ترین مسابقه دربی امروز سه شنبه ۲۹ آذر ماه سال ۱۴۰۱ و دو روز پس از بازی هیجان انگیز فینال جام حهانی ۲۰۲۲ قطر را شاهد خواهیم بود. بویژه آنکه دو روز قبل از مسابقه دو فوروارد خارجی پرسپولیس یکی آسیب دید و آن دیگری رفته برای مراقبت از بچه هایش در هلند!!

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *