آژنگ نیوز: کتاب “زن و سینما” نویسنده:مرضیه بهرامی برومند.با نگاهی به بازیگر سینمای بعد از انقلاب، هدیه تهرانی

از سوی نشرلوگوس منتشر شد.

درباره کتاب

مفهوم بدن در دوران پساجنگ با اقتصاد، سرمایه و مصرف گره خورد و جایگاه مقدس و نمادین آن جای خود را به جنسی شدن داد. به بیان فوکویی، بدن جولانگاه بروز و ظهور قدرت می‌شود و رسانۀ تلویزیون و سینما در فرایند ساخت و بازتولید این بدنِ جنسی‌شده و نمایشی، گفتمانی دیگر از سوژۀ زنانه را آغاز می‌کند.

وسینما - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ازاین‌رو، تصویر نمادی نزدیک زن برای اولین‌بار در فیلم «عروس» که جزو اولین فیلم‌های جاده‌ای بعد از انقلاب بود نشان داده شد. تا قبل از آن زنان در قالب رویدادهای زندگی روزمره که محورشان روابط درون خانه است نمایش داده می‌شدند، ولی حضور زن در فیلم عروس به طور نمادین محصول فضای باز رسانه‌ای و آغاز نوسازی بعد از جنگ در حوزۀ سینما است که در آن توجه به بدن و پوشش اهمیت پیدا کرده، سینما در پیوند مشترک بین مردسالاری و اقتصاد سرمایه‌داری نوسازی رونق پیدا کرد: سوژگی بدن زنانه.

گروه رسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *