هرمز هوشمند راد پیشکسوت مطبوعاتی درگذشت.او در چهل سال اخیر در حوزه مطبوعا ت و چاپ چهره ای شناخته شده،فعال وتاثیر گذار بود. او یکی از افرادی بود که به فعالیت صنفی برای مطبوعات باور داشت و در این زمینه نیز بسیار کوشش کرد.

هوشمند در۱۶ آذر ۱۳۲۳ متولد شد و در نیمه شب ۷ آذر ۱۴۰۱ دار فانی را وداع گفت.آخرین سمت مطبوعاتی او مدیریت مسئولی روزنامه دنیای جوانان بود . روزنامه ای که در ابتدا به صورت ماهنامه انتشار آن آغاز شد و طی سالیان به تدریج به روزنامه تبدیل شد. هوشمند علاوه بر حضور در انجمن صنفی مدیران رسانه مدتی طولانی نیز در شرکت تعاونی مطبوعات فعالیت میکرد.اما مسئولیت اصلی او به عنوان معاون اجرایی مدیر کل مطبوعات داخلی از ابتدای شکل گیری آن در اواخر سال ۱۳۶۷ بود. او در طول دوران خدمتش تا دهه ۸۰در این مسئولیت با بسیاری از مدیران مطبوعات و خبرنگاران ارتباط اداری و صنفی داشت که بدون اغراق همواره با اخلاقی خوش برای انجام کارها اقدام میکرد.

هوشمند پیش از حضور در اداره کل مطبوعاتی در اصفهان فعالیت اداری کرده و زندگی میکرد. او با ورود به تهران در وزارت فرهنگ و هنر به خدماتش ادامه داد.با تاسیس معاونت مطبوعاتی در سال ۶۷ او نیز در میان کارکنان اولیه اداره کل مطبوعاتی حضور یافت.

آغاز فعالیت اداری برای پشتیبانی از مطبوعات در دوران جدید و پس از انقلاب اسلامی کاری مشکل و طاقت فرسا بود. تدوین قوانین جدید تشکیل هیات نظارت بر مطبوعات تدوین راهکار برای تامین کاغذ مطبوعات از داخل و خارج کشور و حمایت از نشریات نوپایی که بر اساس تصویب قانون جدید مطبوعات( در سال ۱۳۶۴ خورشیدی )در یکی دو سال بعدی فعالیت خودر آ آغاز کردند؛همگی در دوران حضور هوشمند در اداره کل مطبوعات داخلی رخ داد. او در زمینه تامین کاغذ و حمایتهای نرم افزاری (مانند تامین کامپیوتر برای صفحه آراییی و حروف چینی در دوران پس از حروفچینی سربی)و توزیع وانت بین روزنامه ها برای تسریع و تسهیل توزیع مطبوعات فعالیت میکرد.

در واقع هوشمند در یک برهه تاریخی که مطبوعات به صورت جدی سازماندهی و منتشر میشدند از نظر حمایت از این مطبوعات و پشتیبانی از آنها نقش موثری داشت.

هوشمند - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس از بازنشستگی در دهه ۸۰ او در تعاونی مطبوعات به فعالیت خود ادامه داد و در زمینه تامین کاغذ مطبوعات و همچینین در زمینه طرح خرید نشریات برای کتابخانه های سراسر کشور که طرح موثری برای خرید ثابت تیراژبرخی از مطبوعات بود،فعالیت کرده و حضور داشت.

او تجربیاتی نیز در حوزه چاپ داشت ونیز به عنوان یک مدیر مسئول به صورت حرفه ای موضوع فعالیت مطبوعاتی را پیگیری میکرد. او بدون ادعا به کارش ادامه میداد و بسیاری از فعالان مطبوعاتی از شاگردانش بوده و یا خدماتی به آنها ارایه داده است .

هوشمند به نشریات نوپا و از نظر اقتصادی توجه ویژه ای داشت و از این رو در هر زمانی که میتوانست به آنها کمک کند از این امر دریغ نورزید. نکته مهم دیگر در خصوص او آنکه با توجه به سابقه و کسوتش همواره موفق به برقراری ارتباط بین مدیران مطبوعات و مدیران تصمیم گیر مطبوعاتی به نحو مناسب و مثبت بود. او بدنبال استیفای حقوق مطبوعاتی ها در نزد سیاستگذران مطبوعاتی بود و از طرف دیکر دیدگاههای مسئولان مطبوعاتی را برای مدیران مطبوعات تشریح میکرد. او گاه روزها برای تامین یارانه برای مطبوعات وقت میگذاشت و تا به موفقیت نایل نمیشد دست از تلاش بر نمیداشت.

او همین رویه را در مورد همکاران اداری اش نیز داشت وهمواره از همکارانش احوالپرسی میکرد و به هر مناسبتی زمینه گرد هم آمدن آنها و نیز همکاران مطبوعاتی اش را فراهم میکرد.

از اواخر سال قبل و ابتدای سال جاری بیماری او شدت گرفته بود و گرفتاری او برای مشکل کلیه و دیالیز بسیار طاقت فرسا بود.با اینحال او به هیچ وجه دست از تلاش بر نمیداشت و حتی در مورد برگزار انتخابات نماینده مدیران مسپول در هیات نظارت که همین چندی پیش برگزار شد بسیار فعال بود.

امیدوارم میراث او در زمینه انتشار نشریه و تجربیاتش که همواره در نشستهای حضوری به دیگران در مورد آن اشاره میکرد ،برای نسل جدید روزنامه نگاران مفید واقع شده و از طرف دیگر نسل جدید مطبوعاتی نیز قدر دان زحمات او باشند.

تکمله:این مطلب بر اساس همکاری طولانی مدت با آقای هوشمند ونیز گفتگویی که با او در تابستان سال ۱۳۹۵ انجام دادم تهیه شده است. امیدوارم گفتگوی مفصلم با او را که در دفتر نشریه اش صورت گرفت ،بزودی منتشر کنم.

نویسنده:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *