آژنگ نیوز: قطر در حال آماده شدن برای رونق بازار سهام  بعد از جام جهانی فوتبال است، زیرا بورس این کشور در حال آماده شدن برای بهره مندی از رویداد عظیم برای آینده  و بعد از پایان  جام جهانی است.

با بیش از ۴ میلیارد دلار ورودی خارجی تنها در ۱۰ ماهه اول سال جاری، کارشناسان بازار سهام می گویند که بازار سهام قطر، مانند اکثر بازارهای قبلی میزبان جام جهانی، عملکرد بهتری نسبت به همتایان خود در آستانه رقابت های بزرگ داشته است و انتظار می رود. در سال بعد از مسابقات نیز به همین ترتیب ادامه دهید.

از نظر تاریخی، میانگین شاخص بورس کشور MSCI کشورهای میزبان هفت دوره جام جهانی قبلی، به استثنای برزیل، در سال منتهی به جام جهانی ۲۱.۸ درصد و در سال بعد از آن ۱۳.۴ درصد در مقایسه با MSCI World رشد داشته است. میانگین رشد شاخص به ترتیب ۴.۳درصد و ۹.۳ درصد است.

شاخص ام‌اس‌اس‌آی برزیل در سال پس از بازی نهایی در سال ۲۰۱۴، شاخصی دورافتاده بود و ۳۴ درصد کاهش یافت. تحلیلگران می‌گویند که این کاهش به دلیل شرایط اقتصادی داخلی، بحران سیاسی و تورم بالا در آن زمان بود.

با این حال، سال ۲۰۲۲ ثابت می‌شود که سال فوق‌العاده‌ای است زیرا بازارهای سهام بار عمده افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی را متحمل می‌شوند که تلاش می‌کنند با تورم مبارزه کنند و عرضه پول آسان را که در طول همه‌گیری آغاز شده بود، متوقف کنند. بازار سهام قطر نیز از این دو مصون نمانده است.

بورس قطر 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شاخص QSE که ۲۰ سهم بزرگ و نقدشونده در بورس اوراق بهادار قطر (QSE) را اندازه گیری می کند، از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ به میزان ۲۴.۷ درصد افزایش یافت، اما پس از آن در اواخر ژوئن به محدوده تقریباً هموار کاهش یافت. در ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ مجدداً ۱۲.۱ درصد سال گذشته افزایش یافت.

اگرچه ممکن است این مقدار زیاد به نظر نرسد، اما همچنان بر اساس آخرین داده های موجود، شاخص QSE را در بین اکثر بازارهای بزرگ منطقه ای و جهانی در هشت ماه اول سال جاری به عنوان یک عملکرد بهتر نسبتاً برتر قرار می دهد.

اکبر خان، مدیر ارشد مدیریت دارایی در ال رایان مستقر در دوحه گفت: «با توجه به اینکه کشور برای بیش از یک دهه خود را برای جام جهانی آماده می کند، تمرکز بر یک دوره کوتاه عملکرد سهام بازتاب عادلانه ای نخواهد بود. سرمایه گذاری.

خان افزود: «اگر به عملکرد بازار سهام قطر در پنج سال گذشته نگاه کنیم، زمانی که مقدمات جام جهانی از نظر سرعت کار شتاب گرفت، بازار سهام قطر بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت، شاخص کل سهام بازارهای نوظهور بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است در حالی که شاخص های جهانی بین ۱۵ تا ۱۸ درصد رشد داشته اند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *