آژنگ نیوز: بازسازی  تاریخ با ساخت کشتی به سبک وایکینگ ها انجام می شود.بر همین اساس یک تیم فرانسوی برای ساخت مشابه  کشتی جنگی ویلیام فاتح برنامه ریزی کرده است.

ساخت این کشتی به سبک وایکینگها بر اساس کشتی ای است که در سال ۱۰۶۶ میلادی به انگلستان حمله کرد و سازندگان آن امیدوارند که آن را از طریق کانال مانش عبور دهند.

در ۲۷ سپتامبر ۱۰۶۶، ویلیام، دوک نرماندی، در لامورا، گل سرسبد ناوگان عظیمی که به انگلستان حمله کرده و آن را فتح می کرد، حرکت کرد. اکنون یک جامعه تاریخی در سواحل نرماندی فرانسه قصد دارد کشتی ای را بازسازی کند که تقریباً ۱۰۰۰ سال دشمنی بین فرانسه و انگلستان را آغاز کرد.

این کشتی به طول ۷۰ متر (۲۳۰ فوت)و باقیمانده از فتح نورمن است.در طرح لامورا،این کشتی تاریخی را به عنوان یک کشتی دراز به سبک وایکینگ با بادبان راه راه قرمز و طلایی نشان می دهند که پرچم پاپ را بر روی دکل خود دارد. در کشتی ویلیام، مورد اعتمادترین شوالیه‌های او، همراهان و اسب‌های آنها و ۶۰ پاروزن حضور داشتند.

پادشاه هارولد 17 روز بعد در نبرد هستینگز شکست خورد و دوک نورمن ویلیام فاتح، پادشاه انگلستان شد.

پروژه ۱۳ میلیون یورویی (۱۱ میلیون پوند) لامورا به طول ۳۴ متر و عرض ۵ متر را که ۷۰ خدمه از جمله پاروزنان را حمل می کرد، در یک انبار صنعتی سابق در نزدیکی اسکله بندر Honfleur بازسازی می کند.

اولیویه پاژی، رئیس پروژه لامورا، می گوید که سازندگان مدارک زیادی برای انجام دادن کار ندارند. هیچ طرح اولیه و جزئیات کمی از کشتی واقعی باقی نمانده است، به جز مواردی که در تصویر ملیله به تصویر کشیده شده است، که در آن مجسمه طلایی کودکی که به انگلستان در قسمت عقب آن اشاره می کند و سر یک شیر، به عنوان نماد قدرت سلطنتی، نشان داده شده است.

کشتی1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ویلیام فاتح. کشتی ویلیام فاتح به قدری سریع بود که مجبور میشدند برای خوردن صبحانه در کانال مانش در مسیر انگلیس توقف کند تا بقیه ارتش خود را به این کشتی برسانند.

پاژی گفته: «ما ملیله بایو و طرحی از کشتی خواهر لامورا، و همچنین کشتی‌های مشابهی داریم که در موزه‌های دانمارک و نروژ، جایی که این نوع صنایع دستی در ابتدا ساخته شده‌اند، نمایش داده می‌شوند. معمار ما مطمئن است که می‌توانیم کشتی را تا حد امکان واقعی تولید کنیم

کمیته علمی این پروژه همچنین در تماس نزدیک با موزه Roskilde در دانمارک است که با استفاده از تکنیک‌های مبتنی بر کشف لاشه‌های باستانی در سال ۱۹۶۲، کپی‌هایی از تعدادی کشتی قرن یازدهمی ایجاد کرده است؛بهره بگیرد.

معمار دریایی مارک رونت که بر این پروژه نظارت می کند و نقشه های اولیه La Mora II را ترسیم می کند، می گوید که این یک کشتی جنگی از نوع وایکینگ بود که با پارو و بادبان ۱۵۰ متر مربعی کار می کرد و باریک و کم عمق و سریع بود. کتاب‌های تاریخ به ما می‌گویند آنقدر سریع که بعد از حرکت از روستای بارفلور در غروب ۲۷ سپتامبر ۱۰۶۶، صبح روز بعد ویلیام مجبور شد در وسط کانال منتظر بماند و در حالی که که حامل بیش از ۷۰۰۰ مرد و ۲۰۰۰ اسب بود. بقیه ناوگانش صبحانه می‌خوردند.

ناوگان در اواخر همان روز در Pevensey در شرق ساسکس فرود آمد و در ۱۴اکتبر در هیستینگز پادشاه هارولد را شکست داد. برخلاف روشی که امروزه انجام می شود، ساخت یک کشتی جنگی نورس (Esneque) با استفاده از تخته های پوسته بیرونی، قبل از نصب قاب یا اسکلت، ساخته می شود. این روش به دانش بسیار خاص و ابزار کمتری نیاز دارد، اما همچنین بازتابی از ابزارهای موجود در قرن یازدهم است.

نحوه برش چوب، چیدن تخته ها و مونتاژ قطعات به ابزار قرن یازدهم مرتبط است. نجاران آن زمان از چوب سبز رنگ استفاده می کردند که خم شدن آن آسانتر بود. پس از قطع درختان بلوط، آنها را با گوه و پتک شکافتند و سپس تخته ها را برش زدند تا تخته ها را درست کنند. هدف از شکافتن چوب این است که اجازه دهید مسیر خود را طی کند: در نهایت تخته ها قوی تر و نازک تر و قایق ها سبک ترمی شدند.

کشتی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فاز اول ۷میلیون یورویی این پروژه شامل تبدیل سایت به یک مرکز توریستی و نمایشگاهی است که در پایان سال آینده افتتاح خواهد شد و پس از آن مرحله دوم ۵ میلیون یورویی برای ساخت کپی کشتی آغاز خواهد شد. بازدیدکنندگانی که ورودیه پرداخت می‌کنند، کار را در حین پیشرفت می‌بینند.

اگرچه هانفلور هیچ ارتباط تاریخی با فتح نورمن ها ندارد،اما این مکان مناسب‌ترین مکان بود و فضای نمایشگاهی تاریخ دریایی منطقه را به‌طور گسترده‌تری منعکس می‌کند و می‌تواند سالانه ۲۰۰۰۰۰ گردشگر را جذب کند

نوادگان شرکت ویلیام در هر دو طرف کانال هنوز زندگی میکنند ُبنابر این هدف ایجاد چیزی است که فرانسوی-بریتانیایی است. اما این بارهدف این نیست که تهاجم فرانسه را بازسازی کند یا به هیچ وجه پیروز باشد. بلکه می خواهند این کارنماد دوستی فرانسه و بریتانیا باشد، چیزی که در پی شکل گیری معاهده برگزیت می تواند دو کشور را دوباره متحد کند.”

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *