“آژنگ نیوز”:برگزاری جام جهانی قطر بدون تولید کربن با کمک نیروگاه خورشیدی برنامه ریزی شده است. کمیته عالی تحویل و میراث (SC) اعلام کرده است که صرفه جویی در کربن از نیروگاه خورشیدی جدید ۸۰۰ مگاواتی قطر برای جبران تقریباً نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده از میزبانی این کشور از جام جهانی FIFA استفاده خواهد شد.

پروژه مستقل تولید کننده برق PV خورشیدی الخرساه ۱.۸ میلیون تن صرفه جویی در کربن را در قطر ۲۰۲۲ انجام خواهد داد. این نیروگاه در اکتبر افتتاح شد و به کاهش چشمگیر ردپای کربن  درقطر کمک خواهد کرد. این پروژه ۱۰ کیلومتر – معادل ۱۴۰۰ زمین فوتبال را پوشش می دهد. انتظار می‌رود که در اولین سال بهره‌برداری، تقریباً ۲میلیون مگاوات ساعت، معادل انرژی مصرفی ۵۵ هزار خانوار قطری راتولید کند.

گزارشی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد تخمین زد که قطر ۲۰۲۲ حدود ۳.۶ میلیون تن کربن تولید می کند. داده ها در طول مسابقات برای به روز رسانی گزارش موجودی کربن و تنظیم استراتژی جبران بر این اساس جمع آوری می شود. در حالی که حدود ۵۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای با صرفه جویی در نیروگاه خورشیدی جبران می شود، ۱.۵ میلیون تن اضافی را از طریق پروژه های جبران کربن تایید شده توسط شورای جهانی کربن تامین خواهد کرد.

خورشیدی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سازمان SC ، با همکاری فیفا و Q22، اقدامات اقلیمی را در طول ۱۲ سال گذشته اولویت بندی کرده است، این موضوع  در استراتژی پایداری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به تفصیل آمده است. سازمان‌دهندگان مسابقات متعهد شده‌اند که رویدادی بدون کربن را برگزار کنند – با کمک طیف وسیعی از ابتکارات، از جمله حمل‌ونقل عمومی رایگان برای هواداران و مسئولان، عدم پروازهای داخلی، شیوه‌های ساختمان سبز، بازیافت و کمپوست گسترده، و بهره گیری ازوسایل نقلیه الکتریکی.

مهندس یاسر الجمال، مدیر کل شورای عالی امنیت، گفته: «ارائه جام جهانی فوتبال بدون کربن یک تلاش سراسری است. ما به تعداد زیادی از پروژه های اجرا شده برای کمک به قطر برای دستیابی به این هدف، از اقدامات گسترده ساختمان سبز، از جمله توسعه استادیوم شماره ۹۷۴، اولین استادیوم کاملاً جداشدنی در تاریخ جام جهانی فوتبال، تا پروژه های مربوط به بازیافت، کمپوست سازی و استفاده از وسایل نقلیه سبز افتخار می کنیم.

اعلام قطری ها مبنی بر اینکه صرفه جویی در کربن حاصل از نیروگاه خورشیدی الخرسه به جبران انتشار گازهای گلخانه ای میزبانی اولین جام جهانی فوتبال در خاورمیانه و جهان عرب کمک می کند؛ تعهد قطر به پایداری محیط زیست و تعیین معیاری برای رویدادهای بزرگ آینده را برجسته تر می کند.

برگزارکنندگان قطر ۲۰۲۲ همه انتشارات کربن غیرقابل اجتناب را در فهرست موجودی خود لحاظ خواهند کرد – از جمله پروازهای انجام شده توسط هواداران، بازیکنان، مقامات و رسانه ها.

مهندس Bodour Al Meer، مدیر اجرایی پایداری، SC، گفته: “استراتژی کاهش کربن ما همه زمینه های آماده سازی مسابقات را در بر می گیرد. ارائه اولین جام جهانی فوتبال بدون کربن در تاریخ، یک دستاورد بزرگ و کمک به ارتقای برنامه زیست محیطی در قطر، منطقه و جهان خواهد بود. ما از ذینفعان مختلف خود برای حمایت و تعهد بی دریغشان در دستیابی به این هدف تشکر می کنیم.»

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *