“آژنگ نیوز”:در سال ۱۹۷۰میلادی، برزیل سومین جام جهانی فوتبال تاریخ خود را در کشورمکزیک به دست آورد و برای همیشه جام ژول ریمه را به خانه برد. این جام که در اصل برای مراسم افتتاحیه مسابقات بین المللی در سال ۱۹۳۰ طراحی شده بود، پس از سه بار قهرمانی، به طور قطعی به برزیلی ها اهدا شد.

پس از پیروزی سلسائو در سال ۱۹۷۰، فیفا جام جدیدی را برای مسابقات پیشنهاد کرد. تا برای مسابقات بعدی که در سال ۱۹۷۴، به میزبانی آلمان غربی برگزار می شد، معرفی شود.

پنجاه و سه طرح به مسابقه ارسال شد که از میان آنها،فیفا طرح مجسمه ساز ایتالیایی سیلویو گاززانیگا را انتخاب کرد. جام – که هنوز هم به برندگان جام جهانی اهدا می شود – نشان دهنده شادی پیروزی با دست بازیکنان فوتبال است که جهان را بالا نگه داشته اند.

جام جهانی2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سیلویو گاززانیگا طراح این جام گفته: “دنیا یک کره است، بنابراین بسیار شبیه به یک فوتبال است.”

این جام دارای  ۶ کیلو ۱۷۵ گرم وزن  است، ارتفاع آن ۳۶.۸ سانتی متر و وزن آن ۶.۱۷۵ کیلوگرم است.پایه جام  به قطر ۱۳ سانتی متر از دو نوار مالاشیت سبز نیمه قیمتی تشکیل شده است که چندین بار بازسازی شده است. علاوه بر آن لایه جدیدی از آبکاری طلا بر روی آن اعمال شده است. پس از آخرین بازسازی در سال ۲۰۰۵، فیفا تصمیم گرفت از تحویل دادن جام اصلی به تیم برنده جلوگیری کند.

دارندگان جام قبلاً مجاز بودند قبل از بازگرداندن آن به فیفا برای جام جهانی بعدی، آن را در محل جام های فدراسیون خود به نمایش بگذارند. از سال ۲۰۰۶، کاپ اصلی تنها در مراسم رسمی اهدای جوایز قبل از بازیابی توسط کارمندان فیفا به تیم داده میشود. سپس به کشور برنده یک کپی دقیق از اصل داده می شود.

نام ۱۲ تیمی که از سال ۱۹۷۴ قهرمان جام جهانی فوتبال شده اند، در پایین پایه جام حک شده است. این جایزه برای سیزدهمین بار در تاریخ خود در قطر به قهرمان جهان اهدا می شود.

آلمان تیم ملی است که بیشترین بار این جام را کسب کرده است. آلمانی‌ها جام جهانی طراحی شده توسط گاززانیگا را در سه نوبت بالا برده‌اند: یک بار در سال ۱۹۷۴، در زمین خود ( اولین باری که جایزه دریافت کردند) یک بار در ایتالیا ۹۰، و آخرین بار در سال ۲۰۱۴در برزیل.

جام جهانی1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برخلاف جام ژول ریمه، این جام جهانی به طور قطعی به قهرمانان سه دوره واگذار نمی شود، وگرنه آلمان حق حفظ آن را به دست آورده بود.

۸بارتیم های اروپایی از سال ۱۹۷۴ این جام را به دست آورده اند در حالی که چهار تیم آمریکای جنوبی موفق به دریافت این جام شده اند.

تیم هایی که جام جهانی را برده اند عبارتند از:

۳ برد – آلمان (۱۹۷۴، ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴)

۲برد – آرژانتین (۱۹۷۸ و ۱۹۸۶)؛ ایتالیا (۱۹۸۲ و ۲۰۰۶)؛ برزیل (۱۹۹۴ و ۲۰۰۲)؛ فرانسه (۱۹۹۸ و ۲۰۱۸)

۱ برد – اسپانیا (۲۰۱۰)

منبع فیفا

ترجمه احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *