“آژنگ نیوز”:اولین سخنرانی در اولین نمایشگاه صنعتی ایران،آغازگر دوران برگزاری نمایشگاه های اقتصادی و صنعتی در ایران است.

قدمت برگزاری نمایشگاه در ایران به قرنها قبل باز میگردد.در ایران  بیشتر نمایشگاه‌های سده‌های گذشته در کنار بندرهای بزرگ یا شهرهای بزرگ که بر سر راه کاروانها جای گرفته بودند برگزار می‌شدند. جدا از بندر و شهرهای بزرگ، در مسیر راه‌های بازرگانی همچون جاده ابریشم که از ایران گذر می‌کرد نیز نمایشگاه بر پا می‌شد. در دوره صفویان بازاری به سبک نمایشگاه در اصفهان شکل گرفت.

در  زمانهای متاخر  و در دوره قاجار به کوشش عباس میرزا نمایشگاه بزرگی در تبریز برپا شد که در آن ساخته‌های ایران به نمایش درآمد، در این نمایشگاه بازرگانانی از روسیه و عثمانی نیز حضور داشتند

همچنین اولین حضور نمایشگاهی توسط ایرانیان، حضور تعدادی از بازرگانان در سال ۱۲۳۰ هجری قمری (۱۸۵۱ میلادی )و در زمان میرزا تقی خان امیر کبیر  است؛که تعدادی از تجار ایرانی در نمایشگاه کریستال پالاس لندن حضور یافتند.

اما در آغاز قرن سیزدهم شمسی فعالیتهای نمایشگاهی بسیار جدی تر شد.در این ارتباط آقای حاج حسین آقا مهدوی مشهور به امین الضرب رئیس محترم اتاق تجارت تهران اولین نمایشگاه صنعتی که در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در تهران تشکیل شد،یک سخنرانی انجام داد که این سخنرانی را می توان به عنوان تاریخچه ای برای برگزاری نمایشگاههای صنعتی در ایران مورد توجه قرار داد .وی در این سخنرانی به نکات جالبی اشاره کر د که در پی می آید.

امین الضرب - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بهترین وسیله و موثرترین عامل ترقی و تجارت تبلیغات اقتصادی و نمایش دادن امتعه  داخلی آن مملکت است.دول  امروزه دنیا به تأسیس نمایشگاه های بین المللی فوق العاده اهمیت می‌گذارند و در پرتو همین نمایشگاه است که موفق شدند تجارت داخلی خودرو روز به روز توسعه داده مراحل تکامل را احراز طی نمایند. نمایشگاه  اولین پله  توسعه  تجارت است. نمایشگاه است که تو جان مبارک مختلف را با یکدیگر آشنا نموده وامتعه  داخلی هم مملکت و ترویج نموده و بالاخره با به مناسبات تجارتی را با زمینه تاسیس نمایشگاه با شرکت ایران در نمایشگاه های بین المللی تجارتی مهمترین وسیله ای است که می‌تواند به اوضاع اقتصادی مملکت ما تکان داده و با علاقمندی خود آقایان تجار در وضعیت فعلی بهبود پیدا شود .تجار ایران تا به حال مواجه با سه یا  چهار نمایشگاه بیشتر نشده اند.  در سال ۱۳۰۲ نمایشگاهی در تهران به نام اکسپوزیسیون امتعه وطنی  در تکیه دولت تشکیل گردید این نمایشگاه به مساعی و اهتمام جمعی از تجار  علااقه‌مندان به  امور اقتصاد و مخصوصاً آقای حاج محتشم السلطنه اسفندیاری تشکیل و از طرف دولت نیز کمک های لازم شد و با اینکه اولین دفعه بود که در ایران نمایشگاه افتتاح  می  یافت. فوق العاده مجلل و باشکوه و از هر حیث جالب بود. در این نمایشگاه اغلب موسسات خارجی با مدیران شرکت جسته و اغلبی از تجار مملکت و صنعتگران داخلی نیز شرکت نمودند. منظور اصلی از تاسیس نمایشگاه مزبور، نمایش دادن  محصولات و مصنوعات داخلی مملکت بود و این موفقیت به وجه اکمل   انجام یافت. زیرا از گوشه کنار مملکت محصول و مصنوع بسیاری به این نمایشگاه حمل گردید که جالب توجه عموم واقع گردید. صنعتگرانی که در زوایای مملکت مأیوسانه به کناری افتاده بودند پس از اطلاع از تأسیس نمایشگاه امتعه  و طنی خود را تکمیل نموده و با ذوق و شعف تامی  که منظور اصلی آنان تشویق و ترغیب صنایع وطن بود. حاصل دسترنج خود را به نمایشگاه مزبور فرستادند.

چه بسیار صنایع زیبایی در این نمایشگاه به معرض تماشای عموم گذارده شد که قبل از آن از وجود چنین مصنوعی هیچکس اطلاع نداشت. تاسیس این نمایشگاه نه فقط    از این لحاظ مفید بود  که محصول ومصنوع داخلی ، مواد خام و کلیه محصول فلاحتی  مملکت به معرض تماشای عموم گذاشته شده و مشتری های جدیدی پیدا می‌کرد. بلکه موجب می‌شد صنعتگران ایرانی تشویق شده روز به روز در فکر اختراع تازه و تکمیل  مصنوعات خود بر آیند.

همینطور زارعی وفلاحین  مملکت به واسطه  توسعه فروش  محصولات داخلی و پیدا شدن مشتریان زیاد بیشتر جدیت  می‌کردند که اوضاع کشاورزی خود را وسعت داده و مخصوصاً نواقص آن را مرتفع ساخته و محصولات خود را باب و  مناسب دنیای کنونی سازند.

لازم به یاد آوری است که حاج امین الضرب در دوره اول مجلس سمت نیابت  ریاست را دارا بود و در دوره های هفتم و هشتم نیز سمت نمایندگی مجلس را داشت.

 سه سال بعد از این سخنرانی، در مطبوعات عنوان شد که حاج امین الضرب رئیس اتاق تجارت ساعت ۱۱ شب شنبه ۲۷آذر ۱۳۱۱خورشیدی به مرض سکته وفات یافت .وی به هنگام مرگ شصت و دو سال از عمرش می گذشت.

نویسنده:حسن محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *