“آژنگ نیوز”:توییتر یک شبکه اجتماعی و سرویس میکروبلاگینگ است که به کاربران امکان می دهد با استفاده از پیام های “توئیت” تعامل داشته باشند. توییتر در مارس ۲۰۰۶ توسط ایوان ویلیامز، بیز استون، نوح گلس و جک دورسی تاسیس شد و در ژوئیه ۲۰۰۶ راه اندازی شد. این سرویس در ابتدا از ۱۴۰ کاراکتر پشتیبانی می کرد، اما در نوامبر ۲۰۱۷، این محدودیت به ۲۸۰ کاراکتر افزایش یافت به جز در زبان های کره ای، ژاپنی و زبان های چینی کاربران ثبت‌نام شده توییتر می‌توانند توییت‌ها را پست، ریتوییت و لایک کنند، اما کاربران ثبت‌نشده فقط می‌توانند آنها را مشاهده کنند. خدمات توییتر از طریق وب سایت شرکت، سرویس پیام کوتاه و برنامه های کاربردی تلفن همراه ارائه می شود. تعداد کاربران فعال در سال ۲۰۱۲ از ۱۰۰ میلیون و در سال ۲۰۱۸ از ۳۰۰ میلیون عبور کرد.

ایجاد و واکنش اولیه

ایده ایجاد توییتر طی جلسه ای توسط اعضای هیئت مدیره شرکت پادکست Odeo مطرح شد. جک دورسی که در آن زمان دانشجوی دانشگاه نیویورک بود، ایده استفاده از یک پیام کوتاه برای برقراری ارتباط با یک گروه را مطرح کرد. نام رمز اصلی “twttr” از سوسو زدن الهام گرفته شده است و تا حدی به این دلیل است که دامنه twitter.com قبلاً در یک نهاد متفاوت ثبت شده بود. پس از چند ماه، سازندگان دامنه Twitter.com را خریداری کردند. در ۲۱ مارس ۲۰۰۶، ساعت ۹:۵۰ جک دورسی اولین پیام توییتری را ارسال کرد. کارمندان Odio آزمایشی را انجام دادند و در ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۶ نسخه کامل آن در اختیار عموم قرار گرفت. یک ماه بعد، اعضای هیئت مدیره Odio، از جمله ایوان ویلیامز، بیز استون، دورسی و چندین نفر دیگر، شرکت Obvious را تأسیس کردند که توئیتر را تصاحب کرد و Odeo.com نیز از سهامداران آن است.

توئیتر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در آوریل ۲۰۰۷، شرکت منحل شد و Obvious به تنهایی به فعالیتش ادامه داد کرد. تا آن زمان معلوم نبود توییتر چیست. برخی آن را میکروبلاگ می نامیدند در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان یک شبکه اجتماعی می دانستند. در سال ۲۰۰۷ در کنفرانس South by Southwest Interactive که توییتر خدمات خود را به نمایش گذاشت، پیشرفتی حاصل شد و تعداد توییت‌ها در روز از ۲۰هزار به ۶۰هزاررسید. در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۰، فضانورد T. J. Creamer اولین فردی بود که یک توییت خارج از زمین از ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرد.

عرضه اولیه عمومی

در سپتامبر ۲۰۱۳، توییتر اعلام کرد که قصد دارد سهام خود را در بازار سهام در تلاش برای جذب یک میلیارد دلار آمریکا عرضه کند. در آن زمان، این سرویس بیش از ۲۰۰ میلیون مشترک فعال داشت که روزانه بیش از ۵۰۰ میلیون توییت ارسال می کردند. در ۶ نوامبر ۲۰۱۳، معامله در NYSE را با ۲۶ دلار آمریکا برای هر سهم آغاز کرد و در پایان دوره معاملاتی، قیمت سهام به 44.90 دلار آمریکا افزایش یافت و ارزش شرکت را به ۳۱ میلیارد دلار افزایش داد. در سپتامبر ۲۰۱۶، گزارش‌هایی مبنی بر تصاحب قریب الوقوع آلفابت، مایکروسافت، Salesforce.com، والت دیزنی و ورایزون، قیمت سهام را تا ۲۰ درصد افزایش داد. اگرچه هیئت مدیره برای چنین اقدامی باز بود، اما هیچ توافقی حاصل نشد و طرح تصاحب به حالت تعلیق درآمد.

وضعیت فعلی

از اکتبر ۲۰۱۹، دفتر مرکزی توییتر در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا قرار داشت. بیش از ۳۲۰ میلیون مشترک و حدود ۳۹۰۰ کارمند دارد. امید کردستانی نیز به عنوان رئیس اجرایی در حالی که جک دورسی مدیر اجرایی بود خدمت می کرد. این شرکت به عنوان یک شرکت سهامی عام به تجارت خود ادامه می دهد که در آن سهامداران علاقه مند می توانند به میل خود سهام را خریداری یا بفروشند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *