“آژنگ نیوز”:قوم گولا در آمریکا چه میکنند؟این قوم در قسمت های پایین کارولینای جنوبی و جورجیا اقامت دارند. آنها در دشت ها و جزایر ساحلی زندگی می کنند. آنها از نوادگان آفریقایی‌هایی هستند که برای کار به عنوان برده به ایالات متحده آورده شده‌اند. قوم گولا زبان گولا را توسعه دادند. فرهنگ آنها بر خلاف سایر آفریقایی-آمریکایی های ساکن ایالات متحده به شدت تحت تأثیر فرهنگ آفریقایی است. قوم گولا زمانی سرزمین بین کیپ فیر در کارولینای شمالی تا جکسونویل در فلوریدا را اشغال می کردند، اما امروز آنها در منطقه لوکتری کارولینای جنوبی و جورجیا محدود شده اند. این افراد و زبان آنها گاهی اوقات به عنوان  گی چی شناخته می شود، اصطلاحی که از رودخانه اوگی چی در گرجستان گرفته شده است. در گرجستان، گولاها بسته به اینکه در سرزمین اصلی زندگی می کنند یا جزایر دریا، به دو دسته گیچی آب شیرین و آب شور تقسیم می شوند.

منشاء گولا

مشخص نیست که واژه «گولا» از کجا سرچشمه گرفته است، اما برخی از محققان آن را با «آنگولا» که گمان می‌رود برخی از اجداد آنها از آنجا آمده‌اند، مرتبط کرده‌اند. برخی دیگر این واژه را به نام «گولا»، یک گروه قومی که در مرز لیبریا و سیرالئون یافت می‌شود، مرتبط می‌کنند.

گولا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

زبان گولا

قوم گولا در حین کار بر روی مزارع در ایالات جنوبی نسبتاً از دنیای خارج منزوی ماندند. از آنجایی که بردگان از اقوام مختلف آفریقای مرکزی و غربی بودند، برای برقراری ارتباط، فرهنگ کرئولی را تحت تأثیر منشأ اجدادی خود توسعه دادند. آنها زبان گولا و میراث فرهنگی را توسعه دادند. آنها همچنین برخی از فرهنگ های اطراف خود را جذب کردند. زبان گولا یک زبان کریول انگلیسی است که دارای وام‌واژه‌های آفریقایی زیادی است و متاثر از زبان‌شناسی آفریقایی است. این زبان با کریول باهامایی، کریول باربادوس و زبان کریو در غرب آفریقا مرتبط و شبیه است. آنها در صنایع دستی، ماهیگیری سنتی، کشاورزی، موسیقی و غذاهای مبتنی بر برنج بسیار عالی هستند. همه این موضوعات فرهنگ غرب و مرکز آفریقا را به نمایش می گذارند.

تاریخ اخیر

در اواسط قرن بیستم، آمریکایی های ثروتمند شروع به توسعه مجدد مزارع و ایجاد استراحتگاه کردند.بدین ترتیب افراد بیشتری شروع به بازدید از جزایر کردند. مرکز پن برای حفظ فرهنگ گولا در خط مقدم بوده است.در حال حاضر افزایش ارزش زمین در جزایر تهدیدی برای بیرون راندن قوم گولا از زمین خانوادگی آنهاست.به همین سبب قوم گولا علیه توسعه بی رویه در مناطق خود مبارزه کرده اند. در سال ۲۰۰۵، انجمن کتاب مقدس آمریکا با موفقیت نسخه ای از کتاب مقدس را به زبان گولا منتشر کرد. در سال ۲۰۰۶، کنگره ایالات متحده “قانون کریدور میراث فرهنگی گولا/گیچی” را تصویب کرد که سالانه ۱۰ میلیون دلار برای حفظ فرهنگ گولا در کریدور میراث گولا برای دهه آینده اختصاص می‌دهد. کریدور گولا از فلوریدا شمالی تا کارولینای شمالی گسترش می‌یابد. خدمات پارک ملی ایالات متحده و نمایندگان مردم گولا مسئولیت مدیریت پروژه را بر عهده دارند.در سالهای ۱۹۸۹، ۱۹۹۷ و در سال ۲۰۰۵ برخی از اعضای قوم گولا در سیرالئون بازگردانده شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *