“آژنگ نیوز”:نمایی از باغ ملی تهران در سال ۱۳۰۱خورشیدی زمانی که هنوز سردر فعلی آن ساخته نشده بود.باغ ملی در حقیقت میدان مشق نظامی بود که برخی از تاسیسات نظامی دوره قاجاریه نیز در شمال آن ساخته بویژه در دوره حکومت محمد علی شاه ساخته شده بود.

این میدان بویژه در دوره قاجار محل محاکمه و اعدامها نیز بود.اما با تبدیل آن به منطقه نظامی و اطلاق نام میدان مشق ،بیشتر تاسیسات نظامی در آن مستقر شد. البته از اوایل سالهای ۱۳۰۰ خورشیدی این منطقه به صورت وضعیتی که در تصویر میبینید در آمد. به این صورت این منطقه محل باصفایی برای گذران اوقات فراغت مردم بود و به همین جهت باغ ملی نام گرفت.

باغ ملی 1311 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این خصوص مطلبی در ۱۳ مهرماه ۱۳۰۷شمسی در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید و در توصیف ویژگی های باغ ملی نوشته شده بود:

«این اسم، اندک زمانی است به گوش‌ها آشنا شده‌است. پارسال این وقت باغ ملی نداشتیم و خوشبختانه حالا دارای باغ ملی هستیم. باغ در طهران اطراف شهر زیاد است. باغ‌های بزرگ و مصفا و پارک‌های مجلل و آراسته متعدد موجود است، ولی باغی که درواقع تفرجگاه عمومی باشد و شب و روز محل استفاده و تفریح عامه قرار گیرد وجود نداشت. راستی برای طهران مرکز و پایتخت ایران باستانی ناشایسته است و باورنکردنی بود که باغ ملی نداشته باشد درحالی‌که که امروزه در اروپا هر دهکده یک باغ ملی و هر شهر کوچکی چندین باغ ملی و تفرجگاه عمومی دارد. این باغ در قسمت غربی میدان مشق از چندی به این‌طرف رسماً دایر شده و از عصر الی پاسی از شب گذشته، صدها مرد و زن در خیابان‌ها و کنار باغچه‌های پر از گل و ریاحین و ازهار دیده می‌شوند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *