آژنگ نیوز: ساعت های تاریخی پدربزرگ در موزه ساعت هارتز،شهر لندن جایگاه ویژه ای دارند.

ساعت پدربزرگ ساعتی است که از نظر ساخت ظرافت بسیار زیاد است. با این حال، دارای ابعاد بزرگ و غیر ضروری است که ظاهرا  بیشتر برای توجه به علم آونگ و داستان ارواح قدیمی وایجاد ابهت ساخته می شدند.

کریس و آونگ

ساعت‌های پدربزرگ، که در اصل ساعت‌های بزرگ نامیده می‌شدند، توسط یک هلندی به نام کریستیان هویگنس(این دانشمند ستاره شناس در سال ۱۶۷۱ میلادی درگذشت) در سال ۱۶۵۶میلادی اختراع شد. در واقع او را یکی از بزرگترین ذهن های علمی عصر خود می دانستند. او قمر زحل، تیتان را شناسایی کرد. نظریه موجی نور را توسعه داد. و رشته تحصیلی معروف به فیزیک ریاضی را تأسیس کرد.

SAAM 1929.8.430 3 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او همچنین به زمان‌شناسی، مطالعه اندازه‌گیری زمان پرداخت، که او را به مطالعه گسترده حرکت آونگ سوق داد. هویگنز کشف کرد که استفاده از آونگ دقت زمان‌سنجی را تا حد زیادی بهبود میبخشد. ساعت آونگی او بزرگترین پیشرفت در ساخت ساعت در سه قرن گذشته بود، اما به یک آونگ با طول قابل توجهی نیاز داشت که باید در یک جعبه بلند قرار میگرفت، از این رو آن را “ساعت با کیس بلند” هم نامیدند.

پدربزرگ دراوج و فرود

ساعت‌های این مرد هلندی پس از آنکه ساعت‌ساز لندنی، آنا سیروییس فورمنتیل؛ پسرش را به هلند فرستاد تا نحوه ساخت آن‌ها را بیاموزد، به زودی به نماد بریتانیا تبدیل شد. برای چندین دهه بعد، ساعت‌های دارای جعبه  بلند بریتانیایی اوج زمان‌سنجی بودند، اما این ساعت‌های تزئین‌شده ، بسیار گران هم بودند. به همین جهت تولیدکنندگان آمریکایی با شناسایی یک فرصت، بازار را با ساعت‌های ساخته شده با مواد ارزان‌تر پر کردند و در پایان دهه ۱۸۷۰، تولید ساعت‌های کیس بلند بریتانیا به منظور فروش؛ متوقف شد.

نام جدیدو یک ترانه

louis xv grandfather clock 2357827 en - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این زمانی آنها نام جدیدی پیدا کردند. در سال ۱۸۷۵، هنری کلی ورک، آهنگساز آمریکایی، از مسافرخانه ای در یورکشایر شمالی بازدید کرد و در آنجا متوجه ساعتی بلند و زیبا شد که متأسفانه کار نمی کرد. صاحب مسافرخانه توضیح داد که ساعت پس از فوت صاحبان قبلی مسافرخانه، که دو برادربودند، از کار افتاده ،هیچ تعمیرکاری موفق به تعمیر آن نشد. ورک از این داستان به‌عنوان پایه‌ی آهنگ معروف خود به نام «ساعت پدربزرگ من» استفاده کرد، درباره ساعتی بلند که در روز تولد پدربزرگ راوی خریده بود و می‌توانست شادترین و غم‌انگیزترین لحظات زندگی این مرد را ایجاد کند و پس از مرگ او از کار می افتاد.این آهنگ فوراً مورد استقبال قرار گرفت و مردم مجددا شروع به استفاده از ساعت‌های بزرگ با عنوان «ساعت‌های پدربزرگ» کردند.

ترجمه:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *