“آژنگ نیوز”:احمد احرار روزنامه نگارجریان ساز در مطبوعات است که آثارش خوانندگان متعددی داشت.وی متولد ۱۳۱۳خورشیدی کار مطبوعاتی را از سال ۱۳۳۲به عنوان خبرنگار پارلمانی اطلاعات آغاز کرد و گاهی کاریکاتور نمایندگان و مقامات را نیز می‌کشید.

وی با توجه به حضور متمادی در مجلس، خاطرات جالب‌توجهی از نمایندگان مجلس و نحوهٔ تصویب برخی از مصوبات دارد. او بعدها سردبیری روزنامهٔ اطلاعات جمعه را به عهده گرفت و مدتی سردبیر مجله جوانان این موسسه و زمانی نیز دبیر سرویس اجتماعی اطلاعات بود. احرار در سال‌های قبل از ۱۳۵۷، سرمقاله‌های سیاسی روزنامه اطلاعات را می‌نوشت و همزمان در زمینه مسائل اقتصادی و تاریخی با نشریات دیگر نیز همکاری داشت.

احرار - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مطالب انتقادی و اجتماعی او در این روزنامه یا نشریات دیگر تهران چاپ می‌شد، به خاطر نثر روان و شیوا همراه با ضرب‌المثل‌های به جا و دقت نظر وی علاقمندان و طرفداران بی‌شمار داشت. وی حضور نزدیکی در وقایع روزنامه‌نگاری دوران پهلوی داشت. از زمان سردبیری کل در روزنامهٔ «اطلاعات» و مجلۀ «اطلاعات جوانان»، در

دهه ۱۳۵۰، به‌عنوان یکی از جریان سازهای مطبوعاتی در حوزه‌هایی چون آموزش روزنامه‌نگاری و تأسیس مدرسهٔ عالی روزنامه‌نگاری گرفته تا نحوهٔ تعامل با نهادهای دولتی، خصوصی و… علاوه بر این،نوشته های  احمد احرار از پرخواننده‌ترین کتاب‌های تاریخی و داستانی است که قبل و بعد از انقلاب در تیراژهای وسیع و چاپ‌های مکرر منتشر شده است. برخی از رمان‌های تاریخی وی از جمله شیطان سبز، مردی از جنگل، کشکول ابوالفضول و توفان در ایران ابتدا به شکل پاورقی در روزنامه اطلاعات چاپ شده است.

احرار1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وی پس از خروج از ایران، در سال ۱۳۸۲همچنان فعالیت مطبوعاتی اش را تا زمان مرگش یعنی ۱۳۹۲ ادامه داد .فهرست برخی آثار وی را در بخش پایانی این مطلب مطالعه خواهید کرد.

آثار

چه شد که چنان شد؟، گفت و گو با عباس قره‌باغی

دو قرن فراز و نشیب مطبوعات و سیاست در ایران

خاطرات اردشیر زاهدی، ویراستار احمد احرار

توفان در ایران

ملکه خون آشام

شاهین سپید

افسانه شجاعان

اژدها

بهار و خون و افیون

شیطان سبز

مردی از جنگل

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *