“آژنگ نیوز”:تاریخ را فاتحان می نویسند،یا محصول لغزش و اشتباهات است؟ تاریخ مملو از لحظات پیروزی و موفقیت بزرگ است که به نوعی جامعه را شکل داده است. همچنین با لحظاتی خدشه دار می شود که فقط می توان آنها را به عنوان اشتباهات بزرگ توصیف کرد. این رویدادها منجر به خسارات ویرانگر، چه انسانی و چه مالی است. ترس، سهل انگاری، اتفاق، همگی نقشی در یک یا چند مورد از اشتباهاتی دارند که در زیر بررسی می‌شوند.

دروازه کرکوپورتا (۱۴۵۳میلادی)

دروازه کرکوپورتا ز زمان تأسیس  شهر قسطنطنیه  به عنوان پایتخت جدید امپراتوری روم، ساخته شد.دیوارهای سنگی دفاعی شهر قسطنطنیه را احاطه کرده بود تا از شهروندانش در برابر نیروهای خارجی محافظت کند. این دیوارها تسخیرناپذیر تلقی می شدند و به رومی ها احساس کاذب آسیب ناپذیری می دادند.

کرکاپتور - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با این حال، در می ۱۴۵۳، در حالی که شهردر محاصره عثمانی ها بود، یک نگهبان به طور تصادفی دروازه کرکوپورتا را یک شب باز گذاشت. پنجاه سرباز عثمانی با آگاهی از این اشتباه، به داخل یورش بردند، به نگهبانان حمله کردند و پرچم خود را بالای دیوار داخلی نصب کردند. وحشتی به وجود آمد که منجر به از دست دادن شدید روحیه رومی ها شد و درنهایت  به سقوط نهایی شهر منجر گردید.

ناوگان گنج چین (۱۵۲۵میلادی)

در طول قرن پانزدهم، چین به دلیل داشتن ناوگان گنج برتر از مزایای سفر و تجارت بین المللی برخوردار بود. این ناوگان در اوج قدرت خود از ۳۵۰۰ کشتی تشکیل شده بود که تقریباً پنج برابر هر کشتی اروپایی بود. با این حال، نخبگان سیاسی نسبت به ظهور طبقه بازرگان که در نتیجه در حال افزایش نفوذ بودند، نگران بودند.

ناوگان گنج چین - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به دستور آنها، دولت چین اکثریت نیروی دریایی خود را به آتش کشید و بقیه را به دلیل عدم استفاده از بین برد. تا سال 1525، کل ناوگان گنج نابود شد. اقتصاد چین به زودی فلج شد و نفوذ جهانی آنها کاهش یافت و به اروپا اجازه داد تا به عنوان قدرت اقتصادی و فناوری جهان ظاهر شود.

خرید آلاسکا (۱۸۶۷میلادی)

اقتصاد روسیه پس از شکست آنها در جنگ کریمه متلاشی شد. در طول این مدت، قلمرو آلاسکا همچنان مرکز تجارت بین المللی بود. تزار الکساندر دوم که نگران این بود که بریتانیا از وضعیت ضعیف خود سوء استفاده کند، زمین را به قیمت ۷.۲ میلیون دلار یا امروز ۱۲۵ میلیون دلار به ایالات متحده فروخت.

خرید آلاسکا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در آن زمان، معامله کاملا معقول بود. این امر به تقویت روابط با ایالات متحده کمک کرد و در عین حال انگلیسی ها را آزار داد. با این حال، نام مناسب خرید آلاسکا اشتباه بود زیرا به زودی طلا در منطقه کشف شد. تخمین زده می شود که در پنجاه سال اول، ایالات متحده پول خود را ۱۰۰ برابر به دست آورده است.

کشتی تایتانیک (۱۹۱۲میلادی)

در آوریل ۱۹۱۲ کشتی RMS تایتانیک از ساوتهمپتون به سمت نیویورک حرکت کرد. این کشتی که غرق نشدنی در نظر گرفته می شود، بزرگترین کشتی مسافربری بود که تاکنون ساخته شده است. در عصر روز چهاردهم، تایتانیک تقریباً در ۴۶۰ مایلی جنوب نیوفاندلند قرار داشت. با وجود دریافت هفت اخطار اولیه از طریق رادیو بی‌سیم در مورد کوه‌های یخ، خدمه همان سرعت را حفظ کردند و فقط مسیر کشتی را اندکی هشدار دادند.

تایتانیک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در ساعت ۱۱:۴۰ شب، کشتی تایتانیک با کوه یخی به ارتفاع ۱۰۰ فوت و طول ۴۰۰ فوت برخورد کرد. کشتی به سرعت آب گرفت و غرق شد. این تنها به بیست قایق نجات برای ۲۲۰۸ مسافر در عرشه مجهز شده بود. در مجموع، ۱۵۱۷ نفر در نتیجه نادیده گرفتن این هشدارهای اولیه توسط خدمه جان خود را از دست دادند.

کمپین چهار آفت (۱۹۵۸ – ۱۹۶۲میلادی)

پس از ممنوعیت کشاورزی خصوصی به نفع کشاورزی دسته جمعی، رئیس مائو تسه دونگ دستور نابودی موش ها، مگس ها، پشه ها و گنجشک ها را صادر کرد. با غیبت ناگهانی پرندگان، جمعیت حشرات به طور تصاعدی افزایش یافت و در نهایت به آنچه به عنوان قحطی بزرگ چین معروف است، کمک کرد.

گنجشک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این حشرات – به ویژه ملخ ها – کشور را فرا گرفتند و محصولاتی را که کمپین چهار آفت برای محافظت از آن طراحی شده بود، نابود کردند. گزارش هایی وجود دارد که ادعا می کند وضعیت به قدری بد بود که مردم برای پر کردن شکم خود تسلیم آدمخواری شدند. به گفته دولت چین، تقریباً پانزده میلیون نفر از گرسنگی جان خود را از دست دادند، اما برخی از محققان این تعداد را تا ۷۸ میلیون نفر اعلام کردند.

فاجعه چرنوبیل (۱۹۸۶)میلادی

در آوریل ۱۹۸۶، گروهی از تکنسین ها آزمایشی را روی یکی از چهار راکتوری که در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در نزدیکی شهر پریپیات اوکراین قرار داشت، انجام دادند. این آزمایش بد طراحی شده بود و منجر به انفجاری فاجعه‌بار شد که مواد رادیواکتیو را در جو منتشر کرد. دولت شوروی تلاش کرد تا اشتباه خود را بپوشاند، اما با گسترش مواد شیمیایی تا فرانسه، این تلاش بیهوده بود.

چرنوبیل - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

حدود ۲۰۰هزار نفر مجبور به تخلیه خانه های خود شدند. آنهایی که عقب ماندند، از جمله دام ها، از بیماری های مرتبط با تشعشع رنج بردند. آمار رسمی تلفات وجود ندارد، اما فرض بر این است که حدود ۱۲۵هزار نفر از اعضای تیم های پاکسازی تا سال ۲۰۰۵ جان خود را از دست داده اند. از آن سال، سازمان ملل پیش بینی کرد که ممکن است ۴هزار نفر دیگر جان خود را از دست بدهند. فاجعه چرنوبیل به عنوان بدترین حادثه هسته ای در تاریخ شناخته می شود.

شاتل فضایی کلمبیا (۲۰۰۳ میلادی)

پس از هجده بار تاخیر، شاتل فضایی کلمبیا در ۱۶ ژانویه ۲۰۰۳ پرتاب شد. در دو دقیقه اول پس از بلند شدن، یک تکه فوم عایق از مخزن خارجی شاتل جدا شد و به بال چپ برخورد کرد. برخی از مهندسان ناسا معتقد نبودند که این یک مشکل بزرگ است، در حالی که برخی دیگر می خواستند از دوربین های زمینی برای بررسی آسیب شاتل در مدار استفاده کنند.

فضا نورد کلمبیا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در پایان، حادثه فوم به کلی فراموش شد و بنابراین، در 1 فوریه، شاتل فضایی کلمبیا سفر بازگشت خود را آغاز کرد. در نتیجه، پس از ورود مجدد متلاشی شد و هر هفت خدمه کشته شدند. در نتیجه، ناسا به دلیل کوتاهی در انجام تمام اقدامات احتیاطی مورد انتقاد گسترده قرار گرفت.

ترجمه:علی محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *