“آژنگ نیوز”:چارلی چاپلین به عنوان یک مجری و کارگردان، انقلابی در فیلمسازی ایجاد کرد. او یکی از معدود افرادی بود که با موفقیت از وودویل به فیلم های صامت و سپس به فیلم های ناطق تبدیل شد.اگرچه در اواخر زندگی شهرت او افول کرده بود ،اما همچنان از مشاهیر عالم سینما به شمارمی آمد. به همین دلیل او هدف سارقان برای سرفت جنازه اش از قبر قرار گرفت.

چاپلین پس از یک دوره بیماری  طولانی مدت، در ساعات اولیه ۲۵ دسامبر ۱۹۷۷میلادی در روز کریسمس،در خانه خود در سوئیس به دنبال سکته مغزی در خواب در ۸۸ سالگی درگذشت. بنا به درخواست خودش،اورا در گورستان Corsier-sur-Vevey به خاک سپردند.

چاپلین2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در ۲ مارس ۱۹۷۸،جسد چارلی چاپلین توسط دو مرد بیکار به نام‌های رومن وارداس و گانچو گانف از قبرستان سوئیس بیرون آورده شد.آنها امیدوار بودند که او را با پرداخت هزینه‌ای(باج) به خانواده‌اش بازگردانند.با این حال،قبل از اینکه دزدان بتوانند خواسته های خود را مطرح کنند،پلیس این خبر را به بیوه و فرزندان چاپلین داد.پسراو،یوجین، به ایندیپندنت در خصوص دریافت پیام سرقت جنازه پدر طی تماس تلفنی گفته بود:

با پلیس تماس تلفنی گرفتیم که گفت: ببینید یکی قبر را کنده است. تابوت هم به سرقت رفته است. این اتفاق وحشتناکی بود – به خصوص در سوئیس که همه چیز بسیار آرام است.با این روش دزدان تابوت می خواستند از روی جسد چاپلین پولدار شوند.

چاپلین1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فکر می کنید چقدر می توانستند برای یک تابوت چارلی دریافت کنند؟چهل، پنجاه دلار؟ اگر تابوت متعلق به یک هنرپیشه  معروف باشد اوضاع چطور خواهد بود؟وارداس و گانف (سارقین) خودشان هم مطمئن نبودند.بنابراین با بیوه چارلی چاپلین تماس گرفتند و پیشنهاد کردند جسد او را در ازای مبلغ هنگفت ۶۰۰هزار دلار برگردانند.بدیهی است که آنها مخالفت کردند، اما این مانع از تلاشهای بعدی سارقان تابوت نشد. آنها با اونا دختر چاپلین قرار ملاقات گذاشتند. پلیس تلفن اونا را تحت کنترل گرفت وبه جستجوی 200 باجه تلفن درمنطقه زندگی خانواده چاپلین پرداخت.اونا بعداً اظهار داشت که شوهرش فکر می کرده که کل وضعیت “بسیار مضحک” است.

در همین حال، وارداس و گانف  به تهدید برای دریافت ۶۰۰هزار دلار خود ادامه میدادند.اما در همین حال تحقیقات پلیس به نتیجه رسید  و آنها به سرعت دستگیر شدند . سپس مجرمین، پلیس را به سمت جسد چارلی چاپلین که کمتر از یک مایل دورتر از خانه اونا در سوئیس پنهان شده بود،هدایت کردند.

چاپلین - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وارداس و گانف پس ازدستگیری آنها به دلیل سرقت قبر وتلاش برای اخاذی مجرم شناخته شدند،اما وارداس مجازات سنگین تری نصیبش شد.اعتقاد بر این است که وارداس پس ازخواندن طرح مشابهی در یک روزنامه ایتالیایی به این ایده علاقه پیدا کرد. بنابراین او به عنوان مغز متفکر،به چهار سال و نیم زندان وکار سخت وگانف به ۱۸ ماه حبس تعلیقی محکوم شد.پس از صدور حکم، همسر گانف به اونا نامه نوشت و از جنایت عذرخواهی کرد،اما اونا به سادگی پاسخ داد: “ببین، من هیچ چیز خاصی علیه تو ندارم و همه آنها از نظر من بخشیده شده اند.” همه چیز به حالت عادی بازگشت زیرا چارلی چاپلین به قبر اصلی خود بازگردانده شد،البته با چند تدابیر امنیتی اضافی. این بار تابوت در بتن محصور شد.

نوشته جیکوب شلتون

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *