“آژنگ نیوز”:فوتبال در برزیل چگونه رواج یافت؟در پایان قرن نوزدهم، یک انگلیسی ساکن برزیل، پسرش را به آن سوی اقیانوس اطلس فرستاد تا در انگلستان تحصیل کند. چارلز میلر به مدرسه و سپس دانشگاه رفت و در آنجا با اشتیاق در تمام فعالیت های اجتماعی  شرکت کرد. ورزش یکی از آنها بود. البته لازم به توضیح است که دریکصد سال پیش، در بریتانیا فعالیت  ورزشی یک نماد فرهنگی تثبیت شده بود.

early football - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

    چارلز در طول سال‌های زندگی درانگلستان به شدت به فوتبال علاقه مند شد و زمانی که در سال ۱۸۹۴ میلادی چمدان‌هایش را بست تا نزد خانواده‌اش در برزیل بازگردد، از جمله چیزهایی که با خود برد، نیم دوجین توپ فوتبال بود.

    او به برزیل برگشت و سعی کرد افراد دیگر را نیزبه این بازی علاقه مند کند. در ابتدا موفقیت کمی داشت. تنها افرادی که علاقه نشان دادند بریتانیایی های خارج از کشور و مقیم برزیل بودند. بنابراین اولین بازی فوتبال در برزیل بین دو تیم از جوانان انگلیسی برگزار شد، در زمینی که ابتدا بزهایی که مشغول چرا بودند! از آن خارج شدند.

    چارلز از چند روزنامه‌نگار خواست که بیایند و این بازی جدید انگلیسی را ببینند، اما هیچ‌کدام نیامدند. از سوی دیگر، با گذشت هفته ها، منظره بیست و دو جوان انگلیسی در حال دویدن به دنبال توپ شروع به جذب تماشاگران از خانه های اطراف کرد.

فوتبال۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

چندی نگذشت که مردان جوان محلی نیز شروع به زدن زیرتوپها  کردند.البته بکار گیری  “توپ ها” شاید کلمه اشتباهی باشد .به این دلیل که تنها توپهای فوتبال مورد استفاده برزیلی ها  در آن زمان؛ همان هایی بودند که چارلز میلر با خود از انگلیس آورده بود. بنابر این  اولین بازیکنان فوتبال آماتوری برزیل مجبور بودند توپ های خود را بسازند و به همین دلیل از هر چیزی که می توانستند برای ساخت آنها استفادمی کردند.

بازیکنان فوتبال انگلیسی در سال ۱۸۸۱میلادی با همه مشکلات ، حتی بدون بهره گیری از توپ واقعی، شور و شوق زیادی برای انجام بازی جدید داشتند، زیرا “فوتبال” به جاذبه بزرگ محله های محبوب سائو پائولو تبدیل شد، درست مانند بسکتبال که امروزه در بسیاری از مجموعه های ورزش های خیابانی انجام میشود.

فوتبال۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به تدریج در سال ۱۹۰۱میلادی، در همه شهرها فوتبال بازی میکردند ودر سائوپائولو لیگی از باشگاه‌های مختلف وجود داشت، و روزنامه‌نگارانی که در ابتدا به ورزش دیوانه‌کننده انگلیسی می‌خندیدند، با شور و شوق در مورد بازی جدیدو محبوب فوتبال می‌نوشتند.

مترجم:احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *