“آژنگ نیوز”:در بخش میانی این صفحه نمایی از خیابان بولوار کشاورز شهر تهران (الیزابت سابق)در ۵۵ سال قبل و در سال۱۳۴۶ خورشیدی دیده می شود.

این بلوار در سال ۱۳۳۸ خورشیدی به اولین بلوار برجسته به سبک جدید در تهران تبدیل شد و البته در دوره های مختلف نام آن تغییر کرد.اسامی آن بدین شرحبوده :بلوار آب کرج، بلوار الیزابت و اکنون بلوار کشاورز .اینجا یک بلوار ۱۷۰۰ متری است که یکی از زیبایی های شهر تهران است.

انتقال بخشی از آب رودخانه کرج به این منطقه برای تامین آب شرب تهران، تحول بزرگی را برای مزارع سابق رقم زد. و این آغاز تاسیس و شکل گیری یک خیابان شیک به سبک خیابان های پاریس بود.

«حاج میرزا آقاسی» (نخست وزیر محمدشاه قاجار) ساخت نهر را به عهده گرفت. با این حال، او آنقدر زنده نبود که جریان آب را در اینجا ببیند. سرانجام در سال ۱۳۰۶ خورشیدی دولت پهلوی این پروژه را تصویب کرد و ۴سال بعد آب در محل بلوار فعلی جاری شد.

رودخانه جدید جاری شده در این منطقه، «آب کرج» نام داشت که از هر طرف دو با ردیف درختان احاطه شده بود.

جنوب بلوار، قلب فراگیری علوم جدید، «دانشگاه تهران» واقع شده است. دراین دوران باغ «جلالیه»،(پارک لاله امروزین) به عنوان یک  میدان وسیع اسب دوانی و رژه نظامی، در شمال بلوار قرار داشت. باغ جلالیه مکان سیاسی مهمی برای حکومت پهلوی بود. در سال ۱۳۲۲ در این میدان سران سه قدرت بزرگ آن روز ،استالین ،روزولت و چرچیل  تشکیل جلسه دادند.

بولوار 1346 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آب کرج سابق ،به افتخار بازدید  ملکه الیزابت دوم، از ایران در سال ۱۳۴۱این بلوار نام جدیدی به نام “بلوار الیزابت” گرفت. در این زمان ساختمان های زیبای جدید و طراحی نمادین بلوار بسیارجذاب بود.

از میدان ولیعصر،امروزین در قبل از انقلاب ، در شرق بلوار، تونلی سیاه و سفید وجود داشت که به معروف‌ترین باشگاه تهران، باشگاه «کوچینی» ختم می‌شد. کوچینی مکانی برای گروه‌های موسیقی پرطرفدار ایرانی بود . اکنون رستورانی به همین نام در آن مکان وجود دارد.

با افتتاح پارک لاله امروزین در سال ۱۳۴۵ که اولین پارک مدرن تهران بود، «برج‌های سامان» و اولین برج‌های مسکونی تهران و تعداد زیادی کافه، کم کم بلوار به مسیری جذاب برای هر رهگذری تبدیل شد. مخصوصا آخر هفته ها محل اجرای هنرمندان زیادی بود.

همچنین پس از ساخت اولین سینما در تهران به نام «بلوار سینما»، این مجموعه تکمیل شد. بلوار آنقدر اهمیت یافت  که درهر فیلم فارسی صحنه ای از آن وجود داشت. بلوار سینما مکانی خاطره انگیز و همیشه پر بود. اولین باشگاه فیلم ایران در آنجا توسط دانشجویان شکل گرفت .اینجا همچنین مکان مورد علاقه بچه ها بود که با دیدن اولین انیمیشن ها و کارتون ها در بلوار سینما سرگرم و شادمان می شدند. بلوار سینما هم اکنون تعطیل شده است.

اتفاق دیگری  که رخ داد،این بود که پس از ساخت سد امیرکبیر تقریباً جریان آب قطع شد و اکنون اداره آب و فاضلاب تهران کنترل آب این کانال را در دست دارد. با این حال، انبوه درختان  و چمنها و گلها هنوز هم همان حس را برای دیدار کنندگانش به همراه دارد.

گروه تاریخ

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *