“آژنگ نیوز”:پس از آغاز به کار “هواپیمایی ملی ایران” و ثبت آن به عنوان شرکت ملی، نام “هما” از ترکیب سه حرف نخست این سه کلمه بوجود آمد و برای معادل انگلیسی، به دلیل ثقیل بودن نام Iran National Airline از ترکیب ساده تر IranAir استفاده شد. انتخاب آرم برای هما از طریق اعلام فراخوان در روزنامه های کیهان و اطلاعات در سال ۱۳۴۰ به مسابقه گذاشته شد. امر داوری توسط هیئتی از دانشکده هنرهای زیبا انجام شد.

هما - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این مسابقه طرح یک جوان ایرانی با الهام از یکی از سرستون های تاریخی تخت جمشید برنده شد.”ادوارد زهرابیان” طراح نشان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما” ، زمانی این نشان ماندگار را طراحی کرد که فقط ۲۲ سال داشت.

این جوان با استفاده از یک سری موتیف های ایرانی طراحی خود را انجام داد. بهترین الگویی که وی می توانست برگزیند، پرنده ای در اسطوره های ایرانی به نام “هما” بود که نمونه اش را تنها در تخت جمشید می شد یافت.

نام این پرنده هم چنین در کتاب های “گریشمن”، باستان شناس مشهور فرانسوی که حوزه تخصصی مطالعاتش ایران باستان بود، آمده است. سرستون پرنده ای را به تصویر می کشید که دارای سه خصوصیت منحصر به فرد بود: سر عقاب، گوش های گاو و یال اسب.

هما1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در برخی از منابع آمده است که هما هرگز نمی آرامد و در تمام طول زندگی خود تا حدی در اوج  پرواز می کند که از دیده گان نهان شده و هرگز بر روی زمین نمی آساید. رنگ پیشنهادی طراح برای این لوگو، آبی فیروزه ای بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *