“آژنگ نیوز”:برازیلیا ،پایتخت کشور برزیل که نمونه یکی از شهرهای مدرن دنیاست.در ۲۱ آوریل ۱۹۶۰میلادی، برزیل پایتخت جدید خود برازیلیا را با هیاهوی بزرگ افتتاح کرد، شهری آینده‌نگر که از هیچ ساخته شده و شاهکارهای معماری بسیاری را به رخ می‌کشد.

این شهر که نقطه عطفی در تاریخ برنامه ریزی شهری است ، در کمتر از چهار سال در فلات خالی که اغلب با بیابان در منطقه غرب مرکزی برزیل اشتباه گرفته می شود، پدید آمد.

برازیلا۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برازیلیا در هزار کیلومتری ریودوژانیرو (پایتخت برزیل از سال 1763) قراردارد.در کنار شهر یک دریاچه مصنوعی به نام پارانوآ با مساحت بیش از ۴۰ کیلومتر مربع ایجاد شد.

این محصول پروژه مدرن سازی ملی رئیس جمهور وقت برزیل جوسلینو کوبیچک است که برای او “انقلاب ژئوپلیتیکی؛ است. به گمان او:برزیل پس از نزدیک به دویست سال اردو زدن در لبه آب، قلمرو خود را تصاحب خواهد کرد.”

شهر معماری مدرن سفید که در سال 1987 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، توسط لوسیو کاستا، طراح شهری، روبرتو بورل مارکس، طراح منظر و اسکار نیمایر، طراحی شد که در سال 1988 جایزه پریتزکر را که به طور گسترده به عنوان نوبل معماری شناخته می شود، برنده شد.

با نزدیک شدن به روزافتتاح شهر، در تمام ساعات شبانه روز، «۱۰۰هزار کارگر، مهندس و تکنسین سنگ تمام گذاشتند تا عملیاتبزرگترین سایت ساختمانی در جهان را انجام دهند».

البته برای اسکان سازندگان برازیلیا، یک شهر موقت متولد شده بود. در “وسط ساوانا”. این شهرک “۱۵۰ هزار نفر جمعیت، ۶۰ هتل، ۴۰ رستوران و هفت بانک داشت” دارد، همه آنها پس از پایان ساخت برازیلیا  تخریب شدند.

برازیلا۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برازیلیا “شکل محیطی دارد — به قدری بزرگ که از بالای آسمان خراش ۲۸ طبقه که خدمات اداری پارلمان در آن قرار خواهد گرفت، مرزهای (شهر) قابل مشاهده نخواهد بود.”

در این محیط” که دو قطر آن نشانه ای از صلیب است، “خیابان ها … به صورت دایره های متحدالمرکز هستند” یا “به گونه ای قرار گرفته اند که از شعاع دایره پیروی می کنند اما به یکدیگر منتهی نمی شوند. چون در تمام تقاطع ها پل ها و تونل ها تعبیه شده است

کنگره با ساختمان های دوقلوی نیمه کروی، کاخ ریاست جمهوری و دادگاه عالی در میدان سه قدرت، که در مرکز محیط و قلب شهر قرار دارد، واقع شده است.

برازیلا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از جمله زیباترین بناهای تاریخی برازیلیا، کلیسای جامع آن با نوار عظیم آن است که ۱۶ ستون بتنی را به هم متصل می کند، که نماد دوستی برزیل و استاد مستعمره سابق پرتغال و کاخ Itamaraty است که وزارت امور خارجه را در خود جای داده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *