“آژنگ نیوز”:نشست”گفت‌وگو درباره کارنامه،خانه ادبیات افغانستان”برگزار می شود.

در آستانه نوزدهمین سالگرد تأسیس خانه ادبیات افغانستان، دویست و سی و ششمین نشست از سلسله نشست‌های صبح پنجشنبه‌های بخارا اختصاص دارد به گفت‌وگو درباره کارنامه این نهاد و دستاوردهایش در حوزه شعر، داستان و نقد ادبی. این نشست در ساعت نه و نیم صبح پنجشنبه شانزدهم تیرماه ۱۴۰۱ با حضور: محمدسرور مولایی، ابوطالب مظفری، شوکت‌علی محمدی شاری، مجتبی نوروزی، محمدصادق دهقان و علی دهباشی در محل کتاب‌فروشی فرهنگان قریب (به نشانی: بلوار کشاورز، خیابان دکتر قریب، پایین‌تر از بیمارستان امام خمینی، نبش کوچه اولیا) برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

خانه ادبیات - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


خانه ادبیات افغانستان، نهاد ادبی، فرهنگی و هنری است که در ۱۶ تیر ۱۳۸۲ با هدف پاس‌داری از ادب، فرهنگ و هنر سرزمین باستانی خراسان بزرگ (افغانستان)، افزایش پیوندهای فرهنگی میان ملت‌های پارسی‌زبان در قلمرو زبان فارسی، نکوداشت جایگاه پیش‌گامان و فعالان ادبی و فرهنگی، پرورش نیروی انسانی در عرصه ادب و فرهنگ و معرفی استعدادهای ادبی تأسیس شد.
این نهاد در طول ۱۹ سال فعالیت خود توانسته است ۹ دوره جشن‌واره «قند پارسی»، ۲ دوره جایزه ادبی «نوروز» (ویژه کتاب)، ۷ دوره همایش «روایت هم‌دلی» (ویژه هم‌دلی مردم افغانستان و ایران)، ۳۰ دوره «شب‌های کابل» (ویژه نقد ادبی)، ۹ نشست «کتاب ماه»، ۱۱ نشست «نقد و بررسی ادبیات امروز افغانستان» (در کابل)، ۶ «سِفرِ کلمات»، ۶۶ نشست ماهانه نقد و بررسی ادبیات معاصر افغانستان (در تهران)، ۳ نشست ماهانه «به صرف داستان»، ۲ سال «نقد و بررسی داستان و رمان» را در کنار نشست‌های هفتگی خانه ادبیات افغانستان در تهران (۱۳۸۲ تا کنون)، کابل (۱۳۸۷ تا ۱۴۰۰) و اصفهان (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹) برگزار کند. افزون بر آن، ۴۵ دوره کارگاه‌های آموزشی، ۵۵ ویژه‌برنامه و ۲۰ برنامه مشترک با نهادهای ایرانی و افغانستانی از ۱۳۸۲ تا کنون در کابل، تهران و اصفهان برگزار شده است.
هم‌چنین انتشارات خانه ادبیات افغانستان، ۲۱ کتاب از اهل قلم و سه لوح فشرده موسیقی منتشر کرده است. مجله‌های تخصصی این نهاد نیز عبارتند از: «کتاب‌نامه» (اولین و تنها مجله تخصصی بررسی کتاب ـ ۱۷ شماره از تیر ۱۳۹۹ تا کنون)، «فرخار» (مجله تخصصی شعر ـ ۶ شماره از ۱۳۸۲) و «روایت» (مجله تخصصی داستان ـ ۶ شماره از ۱۳۸۷).
این برنامه به صورت زنده از نشانی‌های زیر در اینستاگرام پخش خواهد شد:
instagram.com/bukharamag
instagram.com/farhangan.ir
www.instagram.com/khaneadabiat

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *