“آژنگ نیوز”:کیخسرو شاهرخ ملقب به ارباب کیخسرو که همیشه به آیین خویش علاقه مند و پای بند بود، در دوران پادشاهی پرتلاطم ناصرالدین شاه و در ۸ تیرماه ۱۲۵۳ و در یک خانواده‌ای زرتشتی کرمان متولد گردید.

کیخسرو شاهرخ نمایندهٔ زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود، اما فارغ از دین و اعتقاداتش یکی از مهم‌ترین نمایندگان مجلس ایران و از برجسته ترین سیاستمداران تاریخ ماست. او موسس کتابخانه مجلس، کاشف قبر فردوسی و از افراد موثر در دولت انتقالی در کرمانشاه بود.

ارباب - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مقام درستکاری و وطن‌پرستی ارباب کیخسرو تا بدان مرتبه بود که در سند وزارت خارجه بریتانیا درباره او آمده: «ارباب کیخسرو بر زرتشتیان ایران ریاست دارد و در کاردانی و درستکاری نامبردار است. او یک مرد ملی نامداری است و هرگز تحت تأثیر افسونهای خارجیان قرار نگرفته‌است».

ارباب کیخسرو در طول دوران نمایندگی مجلس کتابخانه مجلس، چاپخانه مجلس، موزه مجلس و نیایشگاه آدریان را تأسیس کرد. او تلاش زیادی برای تأمین حقوق اقلیت‌های دینی کرد. وی تأسیسات فرهنگی متعددی در تهران، کرمان و یزد برپا کرد. دبیرستان پسرانه فیروزبهرام، دبیرستان دخترانه انوشیروان، مدارس جمشید جم، ایرج و گیو و تأسیس گورستان زرتشتیان تهران در قصر فیروزه از یادگارهای او است. همچنین ساخت آرامگاه فردوسی به‌وسیله او انجام پذیرفت. در واقع او بود که نخستین‌بار محل دقیق دفن فردوسی را کشف کرد.

اباب۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ارباب کیخسرو از مؤسسین انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۰۴ بود که بعدها به همت همین انجمن، بسیاری از بناهای تاریخی کشور مورد بازسازی قرار گرفت. پس از درگذشت او، زرتشتیان کرمان دبیرستان دخترانه‌ای تأسیس نموده و به یاد او «دبیرستان دخترانه کیخسرو شاهرخ» نام‌گذاری کردند.

در سال ۱۲۹۸ خورشیدی، آتشکده زرتشتیان تهران در خیابان سی‌تیر یه دستور ارباب کیخسرو، ساخته شد.همچنین ارباب کیخسرو در سال ۱۲۹۵ شرکت تلفن ایران را بنیاد گذاشته است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *