“آژنگ نیوز”:یویو دومین اسباب بازی قدیمی تاریخ محسوب می شود که قدیمی ترین آن عروسک است.زادگاه اولیه یویو در شرق آسیاست. اما در یونان باستان،نیز از  این اسباب بازی که از چوب وفلز ساخته می شدُنیز استفاده میکردند.. یونانی ها دو نیمه یویو را با تصاویر خدایان خود تزئین میکردند.آنها یو یو را  به عنوان جایزه عبور از کوذکی به نوجوانی به فرزنپانشان هدیه می دادند. کودکان یونانی همچنین پس از رسیدن به سن بزرگسالی اغلب اسباب بازی های خود را برای ادای احترام در محراب خانواده می گذاشتند.

اما در دوران جدیدتر در حدود سال ۱۸۰۰، یویو از شرق و آسیا  به صورت گسترده اروپا نقل مکان کرد و رواج یافت. بریتانیایی ها یویو را باندالور،وسیله مسابقه یا اسباب بازی شاهزاده ولز می نامیدند. فرانسوی ها از نام incroyable یا l’emigrette استفاده می کردند. این یک کلمه برگرفته ازعبارت  تاگالوگ، زبان بومی فیلیپین است و به معنای “برگرد” است. در فیلیپین، یویو بیش از ۴۰۰ سال به عنوان یک سلاح استفاده می شد. برخی ازنسخه   ها و مدلهای بزرگ آنها وبا لبه های تیز و ناودانی  شکل بود و به طناب های ضخیم تقریبا شش متری، برای پرتاب کردن به سمت دشمنان یا طعمه ها متصل بودند.

در آمریکا

مردم ایالات متحده در دهه ۱۸۶۰ شروع به بازی با باندلور یا یویو بریتانیا کردند. در دهه ۱۹۲۰ بود که آمریکایی ها برای اولین بار کلمه یویو را شنیدند. پدرو فلورس، یک مهاجر فیلیپینی، شروع به ساخت اسباب بازی با این نام کرد. فلورس اولین کسی بود که یویوهای اسباب بازی را در کارخانه کوچک خود در کالیفرنیا تولید کرد.

یویو - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تولید انبوه  توسط دونالد دانکن

دانکن اسباب بازی فلورس را دید، از آن خوشش آمد، حقوق آن را از فلورس در سال ۱۹۲۹ خرید و سپس نام “یو-یو” را علامت تجاری گذاشت. اولین کمک دانکن به فناوری یویو، تغییراتی بود که در رشته نخ یویو انجام داد و امکان انجام عملیات مختلف را با یو یو فراهم کرد.

دونالد دانکن همچنین با یک سرمایه دار  فعال در انتشار روزنامه ،به نام ویلیام راندولف هرست معامله کرد تا تبلیغات رایگان در روزنامه های او منتشر کند. در ازای آن، دانکن مسابقاتی را برگزار کرد و شرکت کنندگان موظف شدند تعدادی اشتراک جدید برای روزنامه به عنوان هزینه ورودی خود بیاورند.

اولین یویو تولید شده توسط دانکن ، O-Boy Yo-O Top بود، یک اسباب بازی با ابعادبزرگتر و مناسب  برای تمام سنین. کارخانه عظیم دانکن هر ساعت ۳۶۰۰ اسباب بازی تولید می کرد و زادگاه کارخانه یعنی لوک، ویسکانسین را به پایتخت یویو تبدیل کرد.

فعالیت‌های رسانه‌ای اولیه دانکن آنقدر موفقیت‌آمیز بود که تنها در فیلادلفیا، سه میلیون دستگاه در طی یک کمپین یک ماهه در سال ۱۹۳۱ فروخته شد

فروش یویو در سال ۱۹۶۲ با فروش ۴۵ میلیون دستگاه دانکن یویو به بالاترین حد خود رسید. متأسفانه، این افزایش فروش در سال ۱۹۶۲ منجر به پایان کار شرکت دونالد دانکن شد. هزینه تبلیغات و تولید حتی از افزایش ناگهانی درآمدهای فروش بسیار بیشتر بود. از سال ۱۹۳۶، دانکن به تولید پارکومترها به عنوان یک تولید جدید تمایل نشان داد. با گذشت سالها، بخش پارکومتر رشد کرد و به بخش پولساز واصلی شرکت دانکن تبدیل شد. این ورشکستگی  در زمینه تولید و فروش یو یوباعث شد تا دانکن در نهایت رشته های علاقه خود را قطع کند و امتیاز تولید یویو  رابفروشد. البته تولید یویو امروز نیز ادامه دارد، آخرین افتخار آن نیز این است که به عنوان اولین اسباب بازی استفاده شده در فضا شناخته می شود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *