“آژنگ نیوز”:اگر زبان خارجی یاد بگیریددیرتر پیر می شوید.تحقیقات علمی جدید نشان داده است که چند زبانگی می تواند روند تغییرات مرتبط با سن در مغز را کند و کاهش دهد.

پیشرفت های پزشکی باعث افزایش تدریجی میانگین امید به زندگی می شود. با این حال، با افزایش سن، تعداد موارد دمانس و سایر بیماری‌های عصبی افزایش یافته است.

محققان دانشگاه HSE  و دانشگاه نورثومبریا دریافته‌اند که دوزبانگی می‌تواند روند تغییرات مرتبط با افزایش سن در مغز انسان را کاهش داده و کاهش می دهد.

مغز انسان با افزایش سن شروع به کاهش عملکرد بهینه می‌کند، سرعت کلی پردازش اطلاعات کاهش می‌یابد، حافظه کوتاه‌مدت و اپیزودیک بدتر می‌شود و کنترل بر مهارت‌های زبانی، عملکردهای اجرایی و بصری فضایی کاهش می‌یابد.

این فرآیند “پیری شناختی” نامیده می شود. در سطح عصبی، خود را از طریق تغییراتی در ماده خاکستری و سفید در مناطق خاصی از مغز نشان می دهد.

- پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با این حال، سرعت پیری در افراد مختلف متفاوت است و به ذخیره شناختی افراد، توانایی مغز برای مقابله با اثرات آسیب مغزی و.. بستگی دارد. این توانایی در طول زندگی فرد ایجاد می شود، زیرا مغز شبکه های عصبی را در پاسخ به محرک های خارجی مختلف تقویت می کند.

هرچه شبکه‌های عصبی پیچیده‌تر باشند، ذخیره شناختی فرد بیشتر است و تغییرات مرتبط با سن خفیف‌تر خواهد بود. ذخیره شناختی تحت تأثیر ورزش تغذیه، شغل، عادات، سطح تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و چندین عامل دیگر قرار دارد.

تیمی از محققان دانشگاه HSE و دانشگاه نورثومبریا تصمیم گرفتند تأثیر دوزبانگی را بر عملکرد مغز افراد مسن و چگونگی ارتباط آن با سایر جنبه‌های شناختی بررسی کنند.

محققان آزمایشی را با 63 بزرگسال بالای 60 سال انجام دادند. شرکت کنندگان هیچ سابقه ای از اختلالات روانپزشکی یا نورودژنراتیو نداشتند.

از الزامات مشارکت برای مطالعه داشتن حداقل دانشی جزئی از یک زبان دوم بود («دو زبانگی» در این مورد به توانایی صحبت کردن به دو زبان، مهم نیست که چقدر روان است).

قبل از آزمایش، همه شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌ای گرفتند که ذخیره شناختی آنها را بررسی می‌کرد (شامل سؤالاتی در مورد وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، حرفه، روابط اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی و غیره).

شرکت‌کنندگان همچنین باید مشخص می‌کردند که از چه مدتی زبان دوم را می دانند، چند وقت یک‌بار و کجا از آن استفاده می‌کنند و چقدر به این زبان مسلط هستند.

در این کار، یک ردیف از پنج فلش به شرکت کنندگان نشان داده می شود. فلش “هدف” مرکزی محرک و کلیدی است.

فلش‌های دو طرف فلش مرکزی («شاخه‌ها») می‌توانند در همان جهتی باشند که محرک کلیدی (همگون)، جهت مخالف (ناهمخوان)، یا می‌توانند با اشیاء دیگر (مانند مربع) جایگزین شوند. از شرکت کنندگان خواسته شد که جهت هدف مرکزی را نشان دهند و این کار را در اسرع وقت انجام دهند.

در یک موقعیت نامتجانس (زمانی که فلش های هدف و جانبی در جهت های مختلف قرار دارند)، معمولاً تمرکز و دادن پاسخ صحیح برای فرد دشوارتر است.

با این حال، دوزبانگی یک اثر تسهیل کننده بر کار نشان داد. هرچه افراد تسلط بیشتری بر دو زبانگی داشته باشند، در آزمایش عملکرد بهتری داشتند.

Bildschirmfoto 2018 08 02 um 11.52.21 518x380 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شایان ذکر است که سطح مهارت های زبانی آزمودنی ها نسبت به مدت زمانی که آنها زبان دوم را یاد می گرفتند، نقش بیشتری داشت. محققان این نتیجه را با ذکر این نکته توضیح می‌دهند که دوزبانه ها دائماً با تعارضات مشابهی در زندگی روزمره مواجه می‌شوند، که در آن آنها باید انتخاب کنند و بین دو سیستم زبانی جابجا شوند.

ما می‌توانیم ورزش کنیم و یا آن را ترک کنیم، رژیم غذایی داشته باشیم یا شغل خود را تغییر دهیم، اما زبان همیشه با ما می‌ماند. ما ارتباط برقرار می کنیم، فیلم می بینیم و کتاب می خوانیم و مراکز مرتبط با زبان مدام در مغز ما کار می کنند.

تسلط به دو یا چند زبان باعث بهبود عملکرد مغز نه تنها در افراد سالم، بلکه در افراد مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مختلف (دمانس، آلزایمر، پارکینسون، سکته مغزی) می شود.

داده ها نشان می دهد که افراد دوزبانه فعال 5 تا 7 سال دیرتر از افراد تک زبانه به بیماری های عصبی مبتلا می شوند. دانشمندان بر این باورند که دوزبانگی نه تنها عملکرد اجرایی مغز، بلکه حافظه اپیزودیک، کاری و معنایی را بهبود می بخشد و حتی هوش کلی را افزایش می دهد.

امروزه هیچ داروی واقعاً مؤثری برای جلوگیری یا کند کردن پیری مغز در دسترس نیست. برای توسعه درمان های دارویی نیاز به منابع مالی زیادی است.

plurilingualism and multilingualism what are they - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بنابراین، یافتن و تحقیق روش‌های جایگزین و غیردارویی برای کند کردن پیری شناختی باید به یک اولویت در علم تبدیل شود.

مدیتیشن در چند راه مختلف به شما کمک می کند تا ذهنتان را آرام کنید. یک جلسه تمرین می تواند فیزیولوژی وذهن شما را آرام کنداما جلسات متعدد در طولانی مدت می تواند به شما کمک کند احساس تنش کمتری در هنگام مسائل استرس زایی که ممکن است درآینده رخ دهد داشته باشید. مدیتیشن می تواند تمامی افکار آزاردهنده ای را که باعث استرس تان می شود پاک کند و شما را در برابر عوامل استرس زا مقاوم تر کند.

کروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *