آژنگ نیوز: رومن آبراموویچ صاحب باشگاه چلسی کیست؟این روزها و پس از تحریم روسیه به دلیل هجوم این کشور به اوکراین ؛نام این فرد و باشگاه چلسی هم در زمره کسانی که تحریم شده اند  قرار گرفته است.

در حقیقت علاوه بر مالکیت باشگاه چلسی ؛آبراموویچ ۵۵ ساله به خاطر مجموعه ای از سوپرقایق های تفریحی، ماشین های لوکس، هواپیماهای شخصی و خانه هایش در سرتاسر جهان شناخته شده است. وال استریت ژورنال زمانی به مجموعه جهانی دارایی های گران قیمت او لقب «امپراتوری روم» داده بود.

رومن - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از فولاد تا هواپیما

این میلیاردر بزرگترین سهامدار Evraz، یکی از تولیدکنندگان برتر فولاد در جهان است. بر اساس گزارش بلومبرگ، او همچنین دارای سهام در بزرگترین تولیدکننده نیکل تصفیه شده در جهان است.

بیشتر ثروت هنگفت آبراموویچ از درآمد حاصل از فروش دارایی های دولتی روسیه پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به دست می آید. او در صنایعی مانند خطوط هوایی، نفت و آلومینیوم سهام داشت.

در سال 2003، او 26 درصد از سهام شرکت هواپیمایی روسی Aeroflot را به بانک ملی رزرو فروخت. در سال ۲۰۰۵، او ۷۰درصد سهام خود در شرکت نفت روسیه (شرکت نفت اپل) را به قیمت تقریبا ۱۰ میلیارد دلار فروخت. او همچنین دارایی های آلومینیوم خود را به مبلغ بیش از ۲ میلیارد دلار تخلیه کرد.

او مدنی هم متصدی مشاغل حکومتی در روسیه شد واز سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸، آبراموویچ فرماندار چوکوتکا، یک استان دورافتاده قطب شمال بود. او در دوران تصدی خود 1.3 میلیارد دلار از پول خود را در این منطقه هزینه کرد.

شرکت نفتی که او نزدیک به ۷۰ درصد آن را در اختیار داشت، تا زمانی که آبراموویچ سهام خود را در سال ۲۰۱۵ به شرکت دولتی انرژی فروخت، در همین منطقه ثبت شده است.

سه بار ازدواج

آبراموویچ سه بار ازدواج کرده و دارای هفت فرزند دارد آخرین ازدواج او با داشا ژوکوا بود که دو فرزند دارد. این زوج موزه هنرهای معاصر گاراژ در مسکو و مرکز فرهنگی جزیره نیوهلند در سن پترزبورگ را تأسیس کردند. در سال ۲۰۱۷، این زوج اعلام کردند که پس از ۱۰ سال از هم جدا می شوند.

آبراموویچ قبلاً به مدت ۱۶ سال با ایرینا مالدینا زندگی مشترک داشت. آنها از ازدواجشان چهار دختر و یک پسر دارند. در زمان جدایی آنها در سال ۲۰۰۷، ثروت اوبالغ بر ۱۸.۷ میلیارد دلار می شد. اگرچه دادگاه‌های روسیه معمولاً نیمی از ثروتی که در طول ازدواج به دست می‌آیند به همسرش می‌دهند، مالدینا ۳۰۰ میلیون دلار یعنی ۱.۶ درصد از دارایی آبراموویچ را دریافت کرد.

اطلاعات کمی در مورد اولین ازدواج آبراموویچ با اولگا یورونا لیسووا ؛اطلاعات کمی وجود دارد، به جز اینکه  این ازدواج سه سال از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ به طول انجامیده است.

abramovich chukotka 664x442 c center 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یک ملاک برجسته

آبراموویچ در زمینه ای مختلف مشغول سرمایه گذاری ثروت اندوزی بوده است. مثلا آبراموویچ در میان میلیاردرهایی است که در میدان ایتون خانه دارند – یک باغ منحصر به فرد در لندن که به دلیل تعداد میلیاردرهای روسی که در آنجا دارای املاک هستند، “میدان سرخ” نامیده می شود. آبراموویچ ده ها میلیون دلار برای املاک و مستغلات شهر نیویورک هزینه کرده است.

آبراموویچ ۹۶میلیون دلار برای چهار خانه شهری در شهر نیویورک در قسمت بالایی ایست ساید پرداخته و قصد داشت آنها را به یک خانه بزرگ تبدیل کند. او همچنین ملک دیگری در دو بلوک نزدیک همین منطقه خریده است.

نیویورک پست با استناد به مدارک املاک شهری گزارش داد، در سپتامبر ۲۰۱۸، آبراموویچ چهار ملک از پنج ملک را که همگی پشت سر هم در خیابان ۷۵ شرقی، به سومین همسر سابق خود، ژوکوا، به مبلغ ۹۲ میلیون دلار به عنوان بخشی از مراحل طلاق آنها واگذار کرد.

طبق گزارش ها، آبراموویچ صاحب خانه ای در آنتیب در ریویرای فرانسه است. آبراموویچ در سال ۲۰۰۱ بنا به گزارش بلومبرگ، عمارتی که مشرف به دریای مدیترانه است، Chateau de la Croe را خرید. در سال 2018، دادگاهی در فرانسه دریافت که آبراموویچ خانه تعطیلات را کمتر ارزش گذاری کرده و در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ مالیات بر دارایی کافی پرداخت نکرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از یکی از افراد نزدیک به معامله گزارش داد که در سال ۲۰۰۹، آبراموویچ ۹۰میلیون دلار در ملکی در جزیره سنت بارتز در دریای کارائیب سرمایه گذاری کرده است. طبق گزارش ژورنال در سال ۲۰۰۹، این ملک ۷۰هکتاری مملو از خانه‌های ییلاقی بالیایی با چشم‌اندازهای اقیانوس، زمین‌های تنیس، استخرهای شنا و غرفه‌های موسیقی است.

کلیکسیون قایق

البته خانه‌ها تنها چیزهایی نیستند که آبراموویچ دوست دارد جمع‌آوری کند: طبق گزارش‌ها، این میلیاردر در طول عمر خود صدها میلیون دلار برای قایق‌های تفریحی خرج کرده است. آبراموویچ قایق تفریحی پلوروس را در سال 2004 خریداری کرد. در آن زمان، این قایق تفریحی یازدهمین قایق بادبانی بزرگ در جهان بود. اما دومین همسر سابق آبراموویچ، مالدینا، این قایق بادبانی را در توافقنامه طلاقش دریافت کرد.

قبل از اعمال تحریم ها علیه آبراموویچ در ۱۰ مارس، یک قایق بادبانی ۴۶۰ فوتی سولاریس که متعلق به آبراموویچ بود، پس از لنگر انداختن برای تعمیرات از سال ۲۰۲۱در کارخانه کشتی سازی بارسلون حرکت کرد. این کشتی ۶۰۰ میلیون دلاری در ۸ مارس اسپانیا را ترک کرد و پس از حرکت به سمت شرق ردیابی شد.نهایتا مشخص شد سولاریس در ۱۲مارس در مونته نگرو لنگر انداخته بود.

قایق - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آبراموویچ بعداً نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار برای یک قایق تفریحی به نام Eclipse هزینه کرد. این قایق با ۵۳۳ فوت طول،زمانی بزرگترین قایق بادبانی جهان بود.

از جمله امکانات اکلیپس دو پد هلیکوپتر، کابینی برای میزبانی از ۳۶ مهمان و فضایی برای۷۰ خدمه، یک استخر شنا ۵۲فوتی – و یک سیستم تشخیص موشک است. گاردین در فوریه گزارش داد که این قایق تفریحی سال گذشته برای بازسازی در کارخانه کشتی سازی بارسلون بوده است.

جمع آوری خودور های گران قیمت

اما مجموعه ماشین های او هم قابل توجه است. بر اساس گزارش ها، آبراموویچ بیش از ۱۱ میلیون دلار برای وسایل نقلیه لوکس از جمله فراری FXX نسخه محدود بالا کاهش داده است. فقط ۲۹ عدد ساخته شد.

به گزارش تلگراف، همچنین یک پاگانی زوندا رودستر، یکی از تنها ۱۵ دستگاهی که تاکنون ساخته شده است، خریداری کرده است. او همچنین یک بوگاتی ویرون، یک مرسدس AMG GT3 و یک استون مارتین ولکان خریداری کرده است.

آبراموویچ تعدادی هواپیما نیز در ناوگان شخصی خود دارد، از جمله یک بوئینگ 767-33AER. والبته آبراموویچ قبلاً یک داسو فالکون 900 داشت ،اماهمسر سابقش ایرینا مالدینا وقتی در سال ۲۰۰۷ طلاق گرفت؛آنرا  از او گرفت.

او به جمع آوری تابلوهای نقاشی نیز علاقه دارد.مجموعه هنری شخصی آبراموویچ شامل آثار پابلو پیکاسو، لوسیان فروید و فرانسیس بیکن است. در سال ۲۰۰۸، او ۳۴ میلیون دلار برای قطعه ای با عنوان “خواب ناظر فواید” اثر فروید هزینه کرد.

روزنامه آرت گزارش داد که چندین کشور به دنبال مسدود کردن دارایی های میلیاردرهای روسی هستند که دارای مالکیت خارجی هستند، که می تواند شامل برخی از ارزشمندترین قطعات در جهان باشد.

چلسی خرید بزرگ

آبراموویچ باشگاه چلسی در لندن را در سال ۲۰۰۳ از کن بیتس، رئیس سابق این شرکت به مبلغ ۲۳۳ میلیون دلار خرید. در بیانیه ای که در آن زمان برای توجیه خریدن باشگاه چلسی صادر شده؛ آمده بود که آبراموویچ ” مشتاق ورزش و فوتبال بین المللی است.”

در بیانیه ای در ماه مارس امسال، آبراموویچ اعلام کرده که باشگاه را می فروشد. آبراموویچ می‌گوید: «خریدن باشگاه چلسی هرگز برای من به خاطر کسب‌وکار و پول نبود، بلکه علاقه خالص به بازی فوتبال و باشگاه داری بود.

او همچنین گفته که تمام درآمد خالص حاصل از فروش به کسانی که از جنگ در اوکراین آسیب دیده اند تعلق خواهد گرفت. بلومبرگ گزارش داد که او به دنبال پیشنهادی به مبلغ ۳ میلیارد پوند (۴ میلیارد دلار) است.

طبق گفته اسکای نیوز، آبراموویچ پیشنهاد ۲.۵ میلیارد پوندی (۳.۳ میلیارد دلار) را در اواخر فوریه یا اوایل مارس رد کرده است.

آبراموویچ یکی از هفت الیگارشی روسی بود که در ۱۰ مارس توسط بریتانیا تحریم شدند.

علیرغم عجله میلیاردر برای تخلیه برخی از دارایی های خود – از جمله باشگاه فوتبال چلسی – تحریم ها اکنون او را از انجام معاملات برای فروش باشگاه منع می کند و تمام معاملات بین آبراموویچ و شهروندان و مشاغل بریتانیا را ممنوع می کند.

abramovich 448289 664x442 c center - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس آمار فوربس، چلسی اف سی هفتمین باشگاه فوتبال ارزشمند جهان است.

این باشگاه  در سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۲ میلیارد دلار ارزش داشته است. در حالی که این باشگاه میلیون ها هوادار در سراسر جهان جمع کرده است، همه از موضع آن در مورد اوکراین راضی نیستند.همچنین باشگاه چلسی در ماه فوریه بیانیه ای جنجالی منتشر کرد که در آن به مالکیت روسیه یا آبراموویچ اشاره ای نکرد.

باشگاه در آن زمان در بیانیه ای در وب سایت خود گفت: “وضعیت در اوکراین وحشتناک و ویرانگر است. افکار باشگاه چلسی با همه در اوکراین است. همه در این باشگاه برای صلح دعا می کنند.”

با این حال، آینده مالی چلسی به دلیل تحریم ها علیه آبراموویچ اکنون در هاله ای از ابهام قرار دارد. تحریم ها علیه او به این معنی است که امور مالی باشگاه متوقف شده است و چلسی اکنون فقط می تواند حدود ۲۶۰۰۰ دلار در هر بازی برای سفر خرج کند.

اکنون، با تحریم‌های غرب علیه سرمایه داران حامی پوتین در روسیه، آبراموویچ در تلاش است تا دارایی‌های خود را بفروشد.

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *