آژنگ نیوز: نشست مجازی”باستان‌شناسی ایران به روایت حمید خطیب شهیدی”برگزار میشود. به مناسبت چهلمین روز فقدان دکتر حمید خطیب‌شهیدی، هفدهمین صبح جمعه بخارا  به یادکرد ایشان با نگاهی به کتاب «باستان‌شناسی ایران به روایت حمید خطیب‌شهیدی» اختصاص دارد. این نشست در ساعت ده صبح جمعه بیست و هفتم اسفندماه ۱۴۰۰ در کافه فلسفه برگزار می‌شود و به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

جمعه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

باستان‌شناسی نوین در ایران با کاوش‌های هئیت‌های فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم آغاز شد. در ۱۲ آبان ۱۳۰۹ «قانون حفظ عتیقات» به تصویب مجلس رسید و باستان‌شناسی کشور شکل گرفت. در سال ۱۳۱۵ ساختمان موزه ایران باستان به پایان رسید و «دایرۀ عتیقات» به آنجا منتقل شد. تنها یک سال پس از تاسیس دانشگاه تهران نیز، یعنی در سال ۱۳۱۴، رشته باستان‌شناسی در دانشکده ادبیات دائر و بدین ترتیب تدریس علمی باستان‌شناسی در ایران آغاز شد. از آن زمان تاکنون استادان و دانشجویان زیادی در این گروه علمی حضور داشته و آثار فراوانی از خود برجای گذاشته‌اند. کتاب حاضر، برگرفته از مجموعه گفتگوهایی است که بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ با استاد فقید دکتر حمیدخطیب شهیدی انجام شده است. هدف از این گفتگوها، ارائه تصویری از وضعیت علم باستان‌شناسی در ایران است. حمید خطیب شهیدی (۱۳۲۷-۱۴۹۰) یکی از معدود استادان حاذق باستان‌شناسی کشور بودند که شاگردان زیادی تربیت کردند و آثار ارزشمندی از خود به یادگار نهادند.

در نشستی که روز جمعه ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ در آستانۀ چهلمین روز درگذشت ایشان برگزار می‌شود دکتر مهرداد ملک‌زاده از پژوهشگاه میراث فرهنگی، دکتر اسماعیلی جلودار از گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و خانم دکتر آناهیتا شاهرخی (دانش‌آموختۀدکتری باستان‌شناسی از دانشگاه ورشو و از شاگردان ایشان) به همراه علی دهباشی سخن خواهند گفت. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را به صورت زنده از صفحه بخارا در اینستاگرام دنبال کنند.

Instagram.com/bukharamag

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *